Avtalet innebär att telefoniföretaget Kalix Tele24 kommer att få ansvar för alla inkommande samtal till Sundbybergs kommun.
Upphandlingen tryggar företagets framtid, enligt Kalix Tele24:s vd Kristian Rothoff.
- Att de valde oss ger vårt företag ett mycket gott betyg och känns förstås väldigt positivt, säger han.
Upphandlingen genomfördes redan i våras.
Men då överklagade Sundbyberg kommuns förra leverantör tilldelningsbeslutet vilket innebar att ärendet gick vidare till förvaltningsrätt och kammarrätt.
Bästa leverantören
- Där slog man fast att förhandlingen varit korrekt och att vi faktiskt var den bästa leverantören, säger Kristian Rothoff.
Viveka Leksell, kommunikationschef vid Sundbybergs stad, ser fram emot samarbetet.
- Vi har valt dem för att höja servicegraden, få bättre tillgänglighet och ökad kvalité när det gäller bemötande, säger hon.
Enligt Leksell har upphandlingen varit gedigen och något man tittat extra på är att det ska finnas anställda som även pratar finska.
- Vi har ingått i förvaltningsområdet för finska och där finns ett lagrum som säger att man ska kunna ta emot och besvara samtal på finska. Det är en tjänst som Kalix Tele24 kan erbjuda oss.
Avtalet gäller för två år, sedan finns möjlighet till två års förlängning med ett år åt gången.
Det ekonomiska värdet av upphandlingen är uppskattat till 1,5 miljoner kronor per år, beroende på hur många samtal det handlar om.
Samarbetet ger en volymökning som genererar fler arbetstillfällen till företaget.
- Man brukar räkna på 20.000 samtal till en kommun i månaden, vilket innebär att vi naturligtvis kommer att anställa några nya telefonister, säger Kristian Rothoff.
Om de nyanställda rekryteras från Kalix kommun eller Sundbybergs kommun är oklart i dagsläget.
Även produktionschef Christine Sivertsson ser fram emot samarbetet.
- Med våra 20 år i branschen har vi byggt upp ett starkt varumärke och fått mycket gott renommé inom såväl privat som offentlig verksamhet. Vi ser verkligen fram emot att få välkomna Sundbyberg till oss, säger hon.