Kalix får nytt linjenät: "Har inte varit bra tidigare"

I et år har Kalix kommun jobbat med att utveckla och förbättra lokaltrafiken. 12 juni läggs det nya linjenätet och nya tidtabeller för bussarna.

"Vi har jobbat stenhårt med den nya busstrafiken och nu känns det som att vi har något bra att erbjuda. Det är roligt att få fram något som medborgarna känner att de kan ha nytta av", säger Per Nilsson, teknisk chef i Kalix.

"Vi har jobbat stenhårt med den nya busstrafiken och nu känns det som att vi har något bra att erbjuda. Det är roligt att få fram något som medborgarna känner att de kan ha nytta av", säger Per Nilsson, teknisk chef i Kalix.

Foto: Ulrika Vallgårda

Kalix2023-05-21 10:08

– Det är samma antal fordon men vi får ut mer av dem, säger Per Nilsson, chef teknisk chef vid samhällsbyggnadsförvaltningen.

Syftet med omläggningen är att det ska bli enklare att pendla till jobb och skola.

– Det har inte varit bra tidigare, erkänner han.

För ett år tog upp det i nämnden och efter det bestämde sig kommunen för att göra ett omtag. 

– Vi fick inte ut alla möjligheter av lokaltrafiken och det folket efterfrågade. Så vi tänkte att vi lägger om fokus. 

Kalix kommun har varit i kontakt med kommunens största arbetsgivare för fråga hur man kan underlätta arbetspendling och i april 2022 fick Kalixborna svara på en enkät om lokaltrafiken.

Även om inte allas önskemål kan tillgodoses kommer de med den nya lösningen ändå nå 10 500 av kommunens 15 729 invånare och sex av de största arbetsgivarna i kommunen, konstaterar han.

I den nya turlistan som börjar gälla den 12 juni finns stopp vid sex av kommunens största arbetsgivare – Kalix kommun inklusive Omsorgens hus, Kalix sjukhus, Billerud, Part AB, Tele24 och SiS Johannisberg. Under rusningstrafik går det turer en gång i halvtimmen.
– Det blir fler och rakare turer, färre bussbyten och enklare tidtabell med fasta klockslag varje timme. Om du åker från busstationen så vet du att den alltid går kvart i eller kvart över.  

Resenärerna kommer att kunna åka från Nyborg till Karlsborg utan bussbyte.

En del kommer att få gå lite längre till en hållplats och någon hållplats tillkommer, men han tycker ändå att alla inom Kalix centrum och ut till Nyborg och Karlsborg får ett avstånd till busshållplatsen som borde kännas ok. De har också sett till att det ska gå att ta sig in till jobbet före klockan 8 på morgonen och hem vid lämplig tid.

Tågshuttlen som fanns tidigare är ersatt med en reguljär linje som passerar resecentrum varje halvtimme på vardagarna.

– Det är kort väntan för de som reser med tåg.

I Kalix finns idag två busslinjer: linje 1 och linje 2. I augusti planeras en tredje för helgtrafiken.

Per Nilsson hoppas mycket på busstrafiken framöver – att pendlare ska kunna lämna bilen hemma, att barn som idrottar på kvällarna ska kunna ta bussen och att de som inte har möjlighet att ta bilen ska kunna ta bussen istället.

Lokaltrafiken är skattefinansierad. Ett årskort kostar 1 000 kronor.

I dagsläget räknar man till drygt 60 000 resor per år, men Per Nilsson hoppas på en ökning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!