Joakim Olgersson bor i Hägersten, Stockholm sedan 2017 och arbetar som hundskötare sedan 2019.
– Jag har bra bostad och ekonomi, jag har aldrig behövt ta snabba lån, säger han.
En dag i augusti 2021 hör en vän av sig, han vill skicka över pengar till Joakim Olgersson.
– Min vän ber mig ladda ned en namngiven app till min telefon. Jag litar på honom och gör det, säger Joakim Olgersson som kort senare ska få veta att han i och med detta är id-kapad.
– Bedragaren får då tillgång till allt - bank-id, personnummer, alla säkerhetskoder - på min telefon.
Det ramlar in kreditupplysningar, sammanlagt 40, och sedan två lån.
– Det är den 5 augusti 2021. Jag ser att det kommer in 140 000 kronor på mitt privatkonto. Omkring 20 minuter senare är de borta, de har swishats till ett telefonnummer, säger Joakim Olgersson som konstaterar att bedragaren också ändrat uppgifter i banken så att stora överföringar nu är möjliga.
– Senare kommer det in ett andra lån på 146 000 kronor, pengar som också skickas vidare men till annat telefonnummer. Jag kontaktar långivaren och det lånet lyckas jag slippa ta på mig.
Han kontaktar också sin bank, han spärrar sina konton och skapar nya konton.
Han kontaktar bolagen där kreditupplysningarna om honom tagits och förklarar vad som hänt.
Han polisanmäler det inträffade.
Nu börjar också en lång historia för att övertyga den första långivaren, Konsumentkredit, om bedrägeriet.
– Jag har skickat kopior på polisanmälningarna och upprepat bestridit att jag ska betala lånet. När så fakturorna gick till inkassobolag, med uppgift om att de skulle gå vidare till kronofogden, blev jag rädd. Jag vill inte hamna där. Tyvärr så betalade jag då. Det var i ren affekt och jag ångrar mig verkligen i efterhand. Jag hann betala cirka 10 000 kronor innan jag slutade betala.
För ett par veckor sedan fick han brev från Konsumentkredit.
– Mitt ärende var kopplat till bedrägeriavdelningen hos dem, men det är det inte längre. De skriver att de anser att jag är huvudaktör för lånet. Jag kommer inte att betala, jag fortsätter att bestrida och det kommer jag att göra även till kronofogden.
Hur känns det?
– Jag är otroligt besviken och arg på hur Konsumentkredit behandlar mig, säger Joakim Olgersson.