Jättejobb efter branden
1.700 kvadratmeter täckt av sot. Så ser det ut i Hemköps lokaler efter lördagens brand i Galleria Kalix. Skadorna beräknas till miljonbelopp och i nuläget är det oklart om butiken kan öppna i sina gamla lokaler igen. - Det här är väldigt jobbigt både ekonomiskt och känslomässigt, säger ägaren Peter Sjöström.
Foto:
- Vi som var så nära målsnöret. Nu känns det väldigt jobbigt, vi får se om försäkringsbolaget bedömer att vi kan öppna här igen eller om vi ska vänta på de nya lokalerna, säger Peter Sjöström. En första inspektion gjordes redan på söndagen, då konstaterade saneringsbolaget att skadorna var mycket omfattande. Sedan dess har det visat sig att det var värre än så. Kylar, frysar och datakassorna är också skadade av röken. Av livsmedlen har glasförpackningar med tättslutande lock klarat sig, pappersförpackningar som till exempel pasta ska förmodligen gå att använda, enligt besked till Peter Sjöström, men han är tveksam. - Jag vill köra allt till tippen, vem garanterar att det går att förtära? undrar han. Uppmaning
Värdet av det förstörda beräknas till miljonbelopp. Branden var anlagd och de skyldiga var två minderåriga pojkar. Peter Sjöström lägger inga anklagelser på dem men uppmanar nu kommunen, skolpersonal och föräldrar att ta tillfället i akt och förklara för barnen vad lek med elden kan innebära. - Jag ser det som ett pojkstreck. Nu finns ett bra tillfälle att ta upp det här till diskussion. Är det möjligt får skolorna gärna komma hit för att ge eleverna en bättre insikt i konsekvenserna, säger han. På fredag samlas alla inblandade för att upprätta en tidsplan över arbetet med såväl sanering, eventuell återöppning som byggandet av de nya lokalerna. Fram tills dess kan inte Peter Sjöström ge något besked om vad som händer. En speciell informationstelefon kommer att upprättas för kunderna där många är anslutna till Hemköps kundkort. På tisdagen avslutades inventeringen och därmed fick personalen gå hem i avvaktan på vidare besked. - Jag kommer att hålla kontinuerlig kontakt med dem via informationsmöten. De har gjort ett jättejobb, säger Peter Sjöström. Elden gick snabbt att släcka men med röken var det värre. De erfarenheterna tar Peter Sjöström med sig. - Jag ska sätta mig ned med personalen och se över såväl risker som rutiner så snart vi har flyttat in i den nya butiken, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!