It-attacken i Kalix: "Hundratals små problem ska lösas"

I Kalix kommun håller man på att köra igång sina it-system igen efter cyberattacken 16 december. Men i hemtjänsten planerar personalen fortfarande med penna och papper.

Maria Henriksson, kommundirektör i Kalix, berättar att de gör framsteg i arbetet med att komma igång igen efter cyber-attacken, men det kommer ta tid innan allt löper på som vanligt.

Maria Henriksson, kommundirektör i Kalix, berättar att de gör framsteg i arbetet med att komma igång igen efter cyber-attacken, men det kommer ta tid innan allt löper på som vanligt.

Foto: Ulrika Vallgårda

Kalix2022-01-04 15:04

Margareta Andersson, enhetschef i hemtjänsten i Kalix, konstaterar att de har klarat julhelgerna bra.

– Personalen har ju lärt sig hur man ska göra och det går lite fortare, men vi planerar fortfarande med papper och penna, säger hon.

Hon tror inte att hemtjänstens brukare har drabbats nämnvärt. Däremot är det svårare att samverka mellan grupperna, eftersom man inte ser varandras planeringar i datorn.

Maria Henriksson, kommundirektör, ser ljuset i tunneln.

– Bara för en vecka sedan var vi betydligt mer pessimistiska.

Efter tisdagens krisledningsstabsmöte kan hon konstatera att kommunens it-system snart kan tas i drift igen efter hacker-attacken.

– Större delen av servrarna är uppe och vi har gått igenom nästan 500 av våra PC-datorer. Allt som fanns på dem är borttaget, alla program har installerats igen och de har även utrustats med säkerhetsprogram.

Det som just nu sker är att samtliga system gås igenom och provkörs i testmiljö med systemansvariga och verksamhetsansvariga.

– Vi hade en förhoppning om att löne- och ekonomisystem skulle vara uppe nu, men det får vänta till på fredag, då vi har testkört. Däremot våra ärendesystem som politiken använder provkörs idag och vi hoppas det går vägen.

Behovet av att komma igång med ekonomi- och personalsystem börjar bli akut.

– Det är mycket som händer vid årsskiftet och vi är rädda att vi kommer att drabbas av en arbetsanhopning.

Nästa stora utmaning blir att de anställda ska få nya inloggningar och nya lösenord. Det är en stor informationsutmaning att nå ut till alla medarbetare, berättar hon.

– Vi jobbar med en helt ny säkerhetsnivå, både vad gäller inloggning och hur vi beter oss på nätet – till exempel att logga ut på kvällarna och inte jobba på andras inloggningar. Det spelar ingen roll vilket säkerhetssystem vi bygger upp om vi inte hanterar det rätt, var och en av oss.

Det kommer ta tid innan allt löper på som vanligt, konstaterar hon.

– Från att röra liv och hälsa så är det nu hundratals små bekymmer som ska lösas och varje grej ska hanteras och det är också tålamodsprövande. Det blir långa köer till vår servicedesk. 

Hemsidan kunde tas i bruk igen uppe före nyårshelgen, men de saknar de fortfarande intranät.

– Det intranätet vi hade var för gammalt, så vi kommer försöka påskynda sjösättandet av det nya intranätet som egentligen skulle ut i februari.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!