Selfiebiljetter med Tomu gick åt som smör i solsken

Trycket på selfiebiljetter med Tomu har varit enormt. Många barn blev utan, men med hjälp av mamma och sociala medier fick även Julius Hult, sju år tag på en biljett. "Jag ville så gärna ha en biljett, det känns jättebra", säger han om att det löste sig tillslut.

"Det ska bli jättekul att träffa Tomu", säger Julius, sju år.

"Det ska bli jättekul att träffa Tomu", säger Julius, sju år.

Foto: Tobias Ljung

Kalix2023-07-21 15:00

Youtubern Tomu med 325 000 prenumeranter är en av alla akter på Kalix sommarkalas. Hans innehåll på Youtube är riktat mot barn där han spelar barnvänliga spel som Roblox och Minecraft. Tråden i Tomu:s inlägg är glädje och vänlighet.

Inför showen har Kalix kommun släppt 100 selfiebiljetter vid två tillfällen, och de gick åt som smör i solsken.

– Första omgången med 100 selfiebiljetter tog tio sekunder. Andra omgången tog bara två sekunder sedan var de slut, säger Karl-Göran Lindbäck ansvarig för Kalix sommarkalas.

En av många barn som först blev utan biljett var Julius Hult, sju år. Då ryckte mamma Janina in och postade ett inlägg i sociala medier där hon efterlyste en biljett, och det tog inte lång tid innan hon fick gensvar.

– Det gick snabbt, det tog bara några minuter så började folk att svara. Det är ändå ganska coolt hur det sprider sig så fort, hur många som hörde av sig och ville hjälpa till. Det visar lite också hur medvetna de vuxna är om Tomu:s popularitet bland barn, säger Janina Hult.

För sonen Julius betyder biljetten mycket.

– Det var viktigt. Jag ville så gärna ha en biljett, det känns jättebra.

Julius har förberett mötet med Tomu genom att införskaffa Tomu kläder och gjort en present som han ska överlämna till Tomu.

– Jag har en present till Tomu, en tavla som jag har ritat. Det ska bli jättekul att träffa honom.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!