Läraren Ellinor Andersson säger att eleverna fått välja konstnär att jobba med och att valet föll på Lotta Lampa.
– Ett jättebra val! Vi vill också visa eleverna vad studierna här kan leda till, var de kan ta dig, säger Ellinor Andersson.
Lotta Lampa har själv gått estetiska programmet bild och formgivning i Kalix.
– Det här är mina gamla trakter, det är 21 år sedan jag tog studenten här, säger Lotta Lampa som tillägger ”det fanns inga alternativ för mig, jag skulle bara gå det här programmet”.
– Fotboll och konst, det var vad jag gjorde på den tiden. Det var betydelsefullt att få skapa.
Då som nu dras det estetiska programmet bild och formgivning med fördomar, trots att det likväl som andra gymnasieprogram är studieförberedande, men här får eleverna också en konstnärlig grund.
Bland tidigare elever finns det allt från lärare, polis och mäklare till fotograf och inredningsarkitekt.
– ”Du blir ingenting” kan eleverna få höra, säger Ellinor Andersson.
– ”Flum” sades det redan på min tid, säger Lotta Lampa.
Det skapas för fullt i lektionssalarna.
Varje elev har fått ett papper på 2,5 meter gånger 1 meter och de har tillgång till tejp, snören, stora buntband, sax och färger om de vill.
Eleverna har en dag – alltså denna dag – till förfogande för att färdigställa sina verk.
Lotta Lampa berättar att det finns en tanke bakom det stora formatet.
– Jag vill att eleverna ska jobba stort, det kan vara ett berg att ta sig över att komma till att jobba stort. Jag hoppade av kursen i skulptur, jag målade mest när jag gick här, men nu är det skulptur jag jobbar med, säger Lotta Lampa.
Viktor Rifalk, Naima Willberg och Ida Bergenstråhle jobbar i ett klassrum.
Här, liksom i de andra klassrummen, växer olika konstverk fram.
– Det är ovant, men det funkar, säger Viktor Rifalk.
– Det var lite jobbigt i början, jag visste inte riktigt vad jag ska göra med ytorna, säger Ida Bergenstråhle som gjort ett konstverk som ska hängas upp.
I ett annat klassrum finns Omar Qasim, Natalie Korica och Christian Söderlund, också de uttrycker att de inte brukar jobba så stort.
– Det är en stor uppgift på lite tid, säger Natalie Korica.
– Det är nu det sker utveckling, när vi behöver tänka nytt upptäcker vi nya saker, säger Ellinor Andersson.
Alla konstverk samlas i en gemensam utställning i skolan.