Det var en minst sagt fullspäckad dag med massor av föreläsningar och workshops. Bland föreläsarna fanns bland annat Tracey Bryan, utbildare i innovation, Magnus Klaar, grundare av Brand Manual, och Robert Alan Black, internationellt verksam konsult inom kreativt tänkande.
Men så vad är då design thinking?
– Design thinking handlar både om innovationer för att utveckla produkter för marknaden och om att utveckla samhället. Alla behöver egentligen detta. Man behöver tänka nytt och kreativt för att på något sätt säkra sin framtid i vilken bransch man än är, säger Conny Hedman, vd för Design Thinking Sweden, som står bakom arrangemanget.
Varje föreläsare talade i 20-30 minuter och titt som tätt fick deltagarna uppgifter som löstes genom postit-lappar, piprensare, ballonger och lego.
– Vi försöker få deltagarna att vara interaktiva. Det handlar om kreativt tänkande där man får använda händerna och vara kreativa. Det är otroligt vad många bra idéer som har kommit upp här i dag, säger Conny Hedman.
Dr. Robert Alan Black har jobbat med kreativt tänkande i 40 år och deltagit i över 150 kreativa konferenser. Under Arctic innovation forum pratade han om hur man blir mer kreativ i både arbetsliv och privatliv.
– Jag har upptäckt att alla människor är kreativa, på ett eller annat sätt. Men tyvärr tror många att de inte är det. Om man frågar en människa "är du kreativ?" får man oftast svaret "nej". Men problemet är hur man ställer frågan och vad man tror att vara kreativ handlar om. Många tänker på konst, teater och musik – men kreativitet handlar om hur du hanterar en utmaning som du ställs inför i livet. Alla människor har potential att tänka kreativt, säger han.
Bland deltagarna fanns representanter från kommuner i länet, företagare, anställda och skolväsendet.
– Runt 60 deltagare är ändå hyfsat bra för att vara första gången. Många vet inte vad det här är tror jag. Men vi tänker göra det till ett årligt återkommande evenemang. Det kommer kanske inte att anordnas i Kalix varje år utan på lite olika platser runt om i länet. Kanske till och med på den finska sidan. Vi vill främja ett utökat samarbete mellan kommuner och företag, tillsammans är vi starka, säger Conny Hedman.