Enligt Michael Eriksson, ställföreträdande regionchef vid Banverket, planerades banan vara klar 2010?2011. Nu riskerar det bli en försening med något år, till 2011?2012.<br>Fast det finns de som tycker att järnvägen borde varit klar nu.<br>Från inte minst industrin och i opinionsyttringar från länet finns trycket på att få till stånd mer rationella transporter genom Norrbotten. För finsk och svensk industri är gamla Haparandabanan en hämsko.<br>Gudrun ändrade planerna<br>Sedan länge har Banverket välsignat en ombyggnad av sträckan Boden?Kalix och ny del Kalix?Haparanda. Fast då kom stormen Gudrun i Sydsverige emellan, med åtgärdsbehov kring sydländsk järnväg som följd. Dessutom har Banverket fått avstå pengar till andra delar av offentligheten, som Rikstrafiken.<br>Det fick till följd att Haparandabanan skulle skjutas på framtiden. På det följde en opinion från Norrbotten, där man vände sig emot en försening.<br>Den har inte gjort verkan.<br> ? Vi har jobbat för att det ska vara möjligt starta vissa delar i år, förstärkningsdelar. Men det ser inte ut att bli något i år, förklarar Jan Hertting, regionchef vid Banverket.<br>Liten budget<br>Och enligt kollegan Michael Eriksson har det aviserats 54 miljoner kronor för nästa budgetår. Det är lite, järnvägen kostar totalt 2.500 miljoner kronor.<br>Förstärkningarna, som kommer först bland arbetena, gäller Boden?Kalix. Banvallen ska framöver tåla 25 tons axeltryck. Spår ska bytas och banan ska till sist ha elektrifierats och fjärrstyras. Jan Hertting säger att det bör gå att börja med förstärkningsjobben nästa år. Nya delen Kalix?Haparanda kommer igång senare. När vågar inte Jan Hertting säga i det här läget. Jan Hertting har förståelse för Banverkets folk centralt. Han säger att om det tas medel från verket så finns inte så mycket annat att göra än att förskjuta nybyggena.