Tillsammans med handlarna i Kalix har kommunen etablerat ett nätverk för att diskutera de problem som handeln i Kalix står inför. En gång i månaden är tanken att de ska träffas, under ledning av kommunens näringslivsutvecklare Hans Sundell. Senaste mötet skedde i juldagarna. Att kundunderlaget sviktar när befolkningsutvecklingen går i negativ riktning är ett av de stora problemen som näringslivet i Kalix brottas med.
– Vi har haft en negativ befolkningsutveckling i 30 år, de yngre människorna har lämnat Kalix, det får också en effekt på kundunderlaget. Däremot har vi en stark tillväxt av tjänsteföretag, med flera aktiva aktiebolag som rekrytera, säger Peder Nilsson, näringslivschef på Kalix kommun.
Nu senast slog Colorama igen, hur ska kunder lockas till centrumhandeln?
– Jag har ingen konkret lösning idag, det är frågor som vi brottas och jobbas med. Inom många områden är Kalix attraktivt, säger Peder Nilsson. Han berättar att det finns flera företag som ser över Kalix för nyetableringar. Exakt vilka företag det rör sig om kan han inte avslöja.
– Det är både svenska och internationella företag, inom industri och tjänstesektorn. Förhoppningsvis kan vi få positiva besked redan under första halvåret i år, säger Peder Nilsson.
Kritiken från oppositionen i kommunpolitiken är att ombyggnationen av Köpmannagatan gjort den mindre tillgänglig för bilar och därmed minskat handeln. Del två i Köpmannagatans upprustning kommer att pågå under våren och sommaren. Under senaste kommunfullmäktige riktade bland annat Folkpartiets Richard Moss och Carl Otto Gählman från Framtid i Kalix kritik mot det minskade antalet parkeringsplatser på Köpmannagatan. Framtid i Kalix vill att kommunen omprojekterar del ett i ombyggnationen av köpmannagatan del ett och avslutar projekteringen för del två som kommer ske i vår och sommar.
– Vi kan alla konstatera att implementering av storstadsparametrar inte är görligt i en liten kommun av Kalix storlek. Ur miljöaspekt måste vi öppna upp Kalix centrum för biltrafik, detta då parkeringssökande och rundkörande bilister bidrar till mer utsläpp än de som direkt hittar ”sin” parkeringsruta, säger Carl Otto Gählman, ledamot i fullmäktige för Framtid i Kalix.
– Vi har tagit beslut om ett bilfritt centrum och i slutänden kommer antalet parkeringsplatser att öka men de kommer att vara samlade på flera platser, besvarade kommunalrådet Ellinor Söderlund kritiken på senaste fullmäktige.