Förbättrade resultat bland skoleleverna

Skolresultaten bland eleverna i Kalix har förbättras sedan arbetet med en ny skolstruktur inleddes efter jul. Vid årets avslutning har andelen i klass nio som saknar betyg för att kunna läsa vid gymnasiets nationella program sjunkit från 30 till 16 procent.

KALIX2006-06-16 06:00
En svidande kritik från Skolverket under förra hösten gjorde att barn- och grundskolenämnden i Kalix satte till alla klutar för att försöka råda bot på den prekära situation som rådde. Skolchefen Peter Nordmark avgick och Inger Ingesson från Piteå togs in för att reda ut och hitta en fungerande struktur inför kommande läsår och framåt. Under det skolår som gått har personalen på skolorna arbetat intensivt för att eleverna ska nå de uppsatta målen och bli godkända för gymnasiets nationella program, enligt Inger Ingesson, tillfällig skolchef.
- Skolorna har verkligen tagit problemet på allvar och gjort ett mycket gott arbete. Sedan i julas har resultaten förbättrats med 14 procent, säger hon.

Sommarskola
Förbättringen innebär att 16 procent av eleverna i klass nio fortfarande inte klarar målen. För dem finns nu möjlighet att gå på sommarskola med rätt att tentera upp betygen för att kanske bli behöriga till gymnasiets nationella program redan till hösten. Förra året gick 18,5 procent av ungdomarna ut ur nian utan att ha godkänt i ämnena svenska, engelska och matematik.
Enligt Inger Ingesson är det flera olika åtgärder som medverkat till förbättringen. Genom intensivläsning, individuell undervisning och ökad uppmärksamhet på elevernas närvaro har man lyckats få dem motiverade att prestera bättre resultat.

Även bättre i lågstadiet
Det har även genomförts ett arbete när det gäller kunskaper och bedömning som har gjort lärarna medvetna om läroplanens kunskapssyn och betygssystem. Förbättringarna syns inte enbart i årskurs nio.
- Även i årskurs två och fem har resultatet förbättrats, framförallt i matematik där det har skett en avsevärd resultatförbättring, uppger Inger Ingesson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om