Förare kräver bättre Kråkfälla

Nu hårdnar kritiken återigen kring rondellen efter E 4 i Kalix. Bland andra chauffören som förra veckan fick vattenplaning och körde rakt in i stenarrangemanget som ligger runt cirkulationsplatsen, kräver en förbättring för yrkeschaufförerna.

KALIX2005-09-03 06:30
? Hade det varit en personbil som fått vattenplaning förra veckan, hade den blivit totalt demolerad, säger Janne Tornberg från Bröderna Lindbäcks trafik AB.<br>Vägverket lovar ingen ytterligare ombyggnation men lovar att att sätta upp varningsljus på båda sidor av rondellen.<br>Snäv kurva<br>&nbsp;? På vintern måste man smyga sig fram med lastbilen och sen är det ändå så pass snäv kurva att hjulen bara sladdar och inte får fäste, förklarar två förare från Bröderna Lindbäcks trafik AB i Kalix.<br>På Vägverket har Ove Lundberg tagit fram ett förslag till förbättringar främst när det gäller tung trafik i rondellen. Men som vanligt är det pengarna som saknas.<br>Innan halkan skall en hastighetskontroll sättas upp vid båda sidor av rondellen, så om du kör över 50 kilometer i timmen tänds en ljusskylt som ber dig sänka hastigheten.<br>Värmeslingor<br>&nbsp;? Det brukar sänka medelhastigheten med tio procent och sedan måste vi utvärdera om ytterligare åtgärder måste in när det gäller rondellen i Kalix, säger han.<br>Lundberg har föreslagit att båda sidor av rondellen skulle värmas med slingor i marken så marken håller plusgrader året om. <br>Men den lösningen kostar i dagsläget för mycket och är en lösning som chauffören Janne Tornberg är skeptisk till.<br>Fungerar bra<br>&nbsp;? När det snöar på en uppvärmd slät asfalt så hinner den inte tina bort all nederbörd och det kan i stället bli ännu halare, förutspår han.<br>Tornberg tycker i stället att asfalten borde grovbeläggas och att vägverket ska ta tips från de stora rondellerna i Luleå och Haparanda. De fungerar bra, enligt Janne Tornberg.<br><br>I elva års tid har rondellen,den så kallade Kråkfällan, i Kalix varit ett ämne för åsikter av olika slag. Det hela startade 1994, samma år som den byggdes. Då körde en buss ner så långt att den var nära gångbanan som går under rondellen och synliggörs i mitten av rondellen. Vägverket började sin långdragna omplanering kring rondellen. Efter det har det varit ett antal fordonsskador och en personskada som inträffat i rondellen. Förra veckan var det dags igen. En flisbil fick vattenplaning och åkte rakt fram i stället för att svänga runt. Kritiken från yrkeschaufförerna är att asfalten är för slät på båda sidor in mot rondellen och att rondellen i sin tur är för snäv. Dessutom kommer den tunga trafiken att öka i och med Ikea etableringen i Haparanda<br>greta.skold@kuriren.com<br>0923/148 67
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om