Förändringen börjar uppifrån

Rektorerna från grundskolan i Kalix känner sig ensamma och arbetar ofta isolerade. Det blev svaret när skolsituationen i kommunen kartlades med hjälp av enkäter. Därför togs beslutet att förändrings­arbetet måste börja upp­ifrån, vilket skapade tanken med tre stora rektorsområden.
- Omfattande studier i bland annat Storbritannien visar att den viktigaste faktorn om en skola ska bli framgångsrik är rektorn, säger Inger Ingesson, tf skolchef i Kalix.

KALIX2006-05-03 06:00
Enligt den tillförordnade skolchefen Ingesson är det oerhört viktigt hur verksamheten organiseras för att skapa en bra grundskola. Förslaget med sammanslagna rektorsområden är ett led i att motverka den isolering som rektorerna i Kalix upplevde enligt den undersökning som gjorts tidigare iår. Den nya skolstrukturen som införs i Kalix från och med höstterminen har införts också på andra håll i landet. I senaste numret av Skolledarnas facktidning lyftes Karlstad upp som ett lysande exempel på positiv skolutveckling.
- Jag blev jätteglad när jag läste artikeln från Karlstad efter­som de genomför omstruktureringen exakt på samma sätt som vi ska göra i Kalix vilket bekräftar att vi är på rätt spår, berättar Inger Ingesson. Däremot är hon mycket medveten om att ett större förändringsarbete tar tid och inte vänder negativa resultat över en natt.

Bygger broar
Hon belyser att det viktigaste just nu är att, som hon kallar det, bygga broar där det tidigare funnits krondiken i organisa­tionen. Det gäller både mellan rektorerna men även mellan de olika årskullarna. Ett exempel från den nya arbetsmodellen är att övergången mellan årskurs sex och sju inte ska märkas utan ska passera som mellan vilken årskurs som helst. Ett annat mål är att personalgrupperna ska känna sig som ett team i stället för att drabbas av "vi och dem"-känslan som funnits tidigare.
- Jag vill att det här blir en bra förändring där barnen står i focus, säger tf skolchef Inger Ingesson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om