Den tidigare Sommarfesten har ersatts av Sommarkalaset, och arrangemanget har gått från att vara en festlighet med sålda biljetter med mer fokus på vuxna till att nu vara ett gratisarrangemang med fokus på barn och barnfamiljer.
Det har funnits en rad aktiviteter under veckan runt om i kommunen, exempelvis tivoli på Folketshusparkeringen och på Strandängarna, och bland artisterna fanns Arne Alligator, Tomu, Marcus & Martinus, Molly Hammar och Dolly Style.
Karl-Göran Lindbäck, fritids- och kulturchef och Reine Sundqvist, informationschef, är nöjda festivalgeneraler.
Kalaset avslutades i söndags och under måndagsförmiddagen höll de på att städa undan det sista.
– Det blev succé, säger Karl-Göran Lindbäck.
– Dundersuccé, säger Reine Sundqvist.
Då inga biljetter sålts så är det inte klart hur många besökare kalaset lockade, men de räknar med cirka 40 000 besökare under torsdag till söndag.
– Norrbottens största barnkalas, säger de unisont, och beskrivningen är att Sommarkalaset kompletterar andra festivaler i länet.
Karl-Göran Lindbäck säger att människor från hela landet besökt festligheten, men den har också dragit folk från Finland och Norge.
– Vi hade 200 selfiebiljetter till Tomu och bara 30 procent av dem gick till Kalixbor, övriga bokades av människor utifrån.
Reine Sundqvist säger att de, avseende artisterna, har lyssnat till vad barnen önskar och de har fått in deras önskemål dels genom besök i skolor, dels genom sociala medier.
Barn har också, undantaget de senare kvällsspelningarna, fått vara på scenen och presentera artisterna.
– Vi är generellt för dåliga på att lyssna på vad barnen vill. Vi hade inte tur med vädret i år, men människor kom ut i alla fall, för det här med vädret är en grej som vi vuxna styrs mer av.
Minnen från årets Sommarkalas?
– Jag tar med mig att alla vi samarbetat med, vare sig det handlat om en mer eller mindre känd artist, har varit så ödmjuka och lätta att samarbeta med. De har också spridit bra värderingar från scenen, inte minst Molly Hammar med budskapet att du är bra som du är, det är jätteviktigt, säger Karl-Göran Lindbäck.
– All den enorma glädjen kring barnen, säger Reine Sundqvist.
Kalix kommun satsade 500 000 kronor på Sommarkalaset och näringslivet i Kalix uppges ha satsat drygt 500 000 kronor.
Politikerna har sagt ja till Sommarkalaset i Kalix även nästa år.