Emric fortsätter att växa

Från liten konsultbyrå med tre ­anställda till marknadsledande inom finansiell service och ett av ­Kalix största företag. ”Det har varit en spännande resa”, säger Carola ­Nybom, ansvarig för Kalixkontoret.

Finansiella marknaden. Emric jobbar mot banker och finansbolag. ”Vi sköter allt från leasing till bolån och blancolån samt avbetalning, hyra och inlåning”, säger Carola Nybom, ansvarig för Kalixkontoret. Här tillsammans med kollegorna Eva Gustafsson, Anna Boström och Mattias Nilsson.

Finansiella marknaden. Emric jobbar mot banker och finansbolag. ”Vi sköter allt från leasing till bolån och blancolån samt avbetalning, hyra och inlåning”, säger Carola Nybom, ansvarig för Kalixkontoret. Här tillsammans med kollegorna Eva Gustafsson, Anna Boström och Mattias Nilsson.

Foto: Sabina Nilsson

Kalix2017-12-28 12:00

För 16 år sedan bildade Carola Nybom och Lisa Wester­berg ett bolag och tog över ett konkursbo där de tidigare varit anställda. Från början var tanken att de skulle ägna sig åt bokföring och konsultation till tidigare kunder, men med tiden växte en ny idé fram – nämligen att satsa på finansiell service. Och så blev det.

– Ingen av bankerna ville låna ut pengar åt oss så vi kontaktade Emric som hade systemen som vi ville ha. Vi föreslog att de skulle få en del av vårt bolag om vi fick använda deras system. Och det gick dom med på, säger Carola.

I dag är bolaget en del av IT-jätten Tieto, som förvärvade Emric hösten 2016. Företaget servar banker och finansbolags finansiella administration och anses vara marknadsledaren inom mjukvara och tjänster för kredithantering i Norden.

– Vi har nästan elva miljarder som vi tar hand om åt kunder, berättar Carola.

De första nio personerna till Kalixkontoret anställdes i november 2005. I dag finns 85 namn på lönelistan. Av dessa är 35 procent män och resten kvinnor.

– Här jobbar människor mellan 20 och 65 år med många olika kompetenser. Vi har allt från ekonomer till IT-tekniker och projektledare, säger hon.

I och med den ständiga expansionen med fler och större kunder krävs också mer personal. Och just rekrytering är en stor utmaning.

– Det är riktigt tufft att hitta personal. Vi jobbar i dag med gymnasiet där vi bland annat anordnar studiebesök. Syftet är att försöka locka fler ungdomar att studera ekonomi samtidigt som vi vill visa dem att det finns möjlighet till bra jobb på orten. Ofta börjar det med att man jobbar extra eller sommarjobbar vid sidan av studierna och så erbjuder vi dem fast anställning när de är klara, innan någon annan tar dom, säger Anna Boström, senior manager service delivery.

– För att uppmuntra till studier och vidareutbildning betalar företaget tusen kronor per högskolepoäng till de anställda också, lägger Carola till.

Hur ser du på fram­tiden för bolaget?

– Framtiden ser väldigt ljus ut. Vi hade nyligen ett möte med Tieto som berättade att man har stora planer för oss. Det här är en marknad som växer så det bådar väldigt gott, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om