Eleverna hittade lösningen
Fordonsprogrammets tredje årskurs i Kalix har tagit fram ett system för avfallshantering på skolans verkstad, som de fann stora brister i.- Det var intressant, jag lärde mig mycket om vad farligt avfall innebär och hur det ska hanteras, säger eleven Toni Suomela.
Under projektets gång fann eleverna att det var stora brister i hanteringen av skolans avfall särskilt när det gällde separeringen av bensin, glykol och olja.
- Det här är ett exempel på hur det inte ska se ut, säger Emil Öhman när han visar skolans förvaring av vätskorna, där alla blandas med varandra i stället för i separata kärl.
Arbetsmiljö
- Vi följer lagen, men det handlar om killarnas arbetsmiljö också, konstaterar rektorn Kalle Lindbäck, som deltog i redovisningen av den rapport med åtgärdsförslag som eleverna tagit fram.
Åtgärdsförslag, som nämns i rapporten, är bland annat separat avfallshantering av oljepapper, kartonger och plast.
Eleverna vill också att bildäck ska samlas i enskilda containrar och lämnas på närmaste däckverkstad, i stället för att slängas bort.
Värdefull kunskap
Inom bilindustrin är det inte många verkstäder som ännu efterfrågar kunskapen om avfallshantering konstaterar fordonsläraren Peter Pärsson, men han tror ändå att eleverna besitter en kunskap som kan bli värdefull.
- Det är inte ett krav att kunna det i dag, men vem vet vad som händer om fem år, när kraven skärps, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!