Anledningen till inköpet av de två elcyklarna är i främsta hand inte motion, utan miljön. En satsning för att minska på kommunens fossila utsläpp, framtagen av energirådgivaren Mikael Andersson.
Cyklarna har stått redo för bokning sedan i måndags, och Niklas Nordström på Teknisk försörjning, har använt cykeln med en kollega när de var ute och gjorde planritningar.
– Det är både roligt och bekvämt, hävdar han.
Men då är Niklas Nordström också en av dem som jobbar med projektet. Nu återstår att frälsa de ofrälsta, och få kommunens anställda att välja elcykel istället för bil.
– Får vi några att ställa bilen så är väldigt mycket vunnet, både ekonomiskt och miljömässigt, säger Niklas Nordström.
Sträckor från en kilometer upp till milen tror han är optimala för ett cykelval. Och en kvinna funderar på att ta cykeln till Pålänge, berättar han.
Men blir det inte oekonomiskt i tid?
– Den tid det tar ingår som en del av personalhälsan, och där är mycket vunnet. Man får frisk luft och lite motion.
Elmotorn driver fram cykeln i 25 kilometer i timman. Snabbare får den inte gå utan att klassas som moped.
– Så det tar bara obetydligt längre tid, i bland till och med snabbare inom de centrala delarna, menar Niklas Nordström.
Är den komplicerad att manövrera?
– Absolut inte. Det är två knappar i princip. Plus och minus, och den laddas i ett vanligt uttag.
Så vitt Niklas Nordström vet så är Kalix kommun först ut i länet med en sådan här satsning.