Floragatan löper längs med centrumleden och upp från centrumleden går Fredsgatan, som leder vidare mot Valhallavägen med flera gator.
Strax ovanför där Floragatan passerar Fredsgatan och fortsätter mot Centrumskolan till, har det i många år funnits ett farthinder.
– Det fungerade bra, det tog ned hastigheten på trafiken på gatan, säger Margita Andersson och Göte Andersson unisont.
För några år sedan byggdes Fredsgatan om.
Farthindret i form av en bula på gatan togs bort, och det kom inte tillbaka.
Margita Andersson säger att det är ganska mycket trafik längs Fredsgatan och att trafiken generellt håller högre hastighet nu:
– Det är en utsatt situation att köra från Floragatan ut på Fredsgatan. Det är dålig sikt på grund av häcken längs med vägen och bilarna kommer i hög fart. Det gäller att smyga ut.
Göte Andersson säger att han har varit i kontakt med ansvariga vid kommunen angående behovet av ett farthinder.
– Jag har inte fått några svar. Hastighetsbegränsningen på 30 kilometer respekteras inte, och den begränsningen gäller från efter Floragatans utfart på Fredsgatan och uppåt.
Makarna Andersson befarar att det ska hända en olycka längs gatan, där det färdas många barn på väg till och från närliggande Centrumskolan samt förskolan Lyran som också finns i området.
– Det är ingen stor sak att ordna ett farthinder men det behöver ske nu, säger makarna som bott i området i åtta år.
Per Nilsson, avdelningschef teknisk försörjning, samhällsbyggnadsförvaltningen Kalix kommun, säger att det inte finns planer på farthinder på Fredsgatan:
– När Fredsgatan byggdes om så gjordes den så att gående säkrare kunde färdas längs gatan. Detta genom separat gångbana som kantstensavgränsades. Det sågs inte behov av en förhöjd övergång på platsen, baserat på förväntade hastigheter och trafikflöden. Övergångsstället ligger också i närheten av en korsning där det inte är möjligt fara rakt fram. Allra närmast korsningen vid Centrumvägen finns även en gångpassage längs den nybyggda gång- och cykelvägen. Att det blev en passage där gående och cyklande ej har företräde där, var för att det bedömdes som små trafikflöden. Vi mäter hastigheter och trafikflöden på gator allt efter behov och vi kan givetvis göra en uppdaterad mätning på platsen.