E 4 genom Kalix på tapeten
E 4:s sträckning i framtidens Kalix är nu uppe för diskussion vid Vägverket. På tisdagen presenterade de sin förstudie i Folkets hus via en utställning och muntlig information för allmänheten som också fick delge sina åsikter. - Vi känner inte bygden, det är därför vi är här, säger projektledaren Jenny Thun.
OENIGA. Marina Lund vill ha kvar E 4:s nuvarande sträckning medan maken Erling vill flytta den utanför samhället.
Foto: Britt-Louise Spets
Vad som däremot står klart är att Kalixbron är i så dåligt skick att den måste repareras inom fyra år, om inte det sker krävs det en helt ny bro innan 2015, enligt Jenny Thun. - Senast 2012 måste en reparation ha skett, om det görs kan bron hålla i 40 år till. Huruvida den kommer att behöva hålla i 40 år är oklart i dag. I sin förstudie visar Vägverket på olika alternativ för en ny sträckning av E 4 där bron kan komma att flyttas inom ett område mellan Åkroken väster om Kalix och stora Fisket strax söder om Kalix. - Det handlar om framkomlighet. E 4 är en genomfartsled och på dem vill man kunna hålla relativt höga hastigheter för att komma fram snabbt vilket inte är möjligt med dagens sträckning, säger Jenny Thun. Intressekonflikt
Samtidigt är dagens sträckning med kommande rondeller och hastighetssänkningar även ett argument för att få besökare att stanna till i Kalix inte minst nu när näringslivet och Strandängarna utvecklas. - Det finns en liten krock mellan framkomligheten och näringslivets utveckling. Där måste vi göra en samhällsekonomisk kalkyl för att se vilket alternativ som gör mest nytta, men i dag är det alldeles för tidigt att prata om tänkbara lägen, säger Jenny Thun. Makarna Erling och Marina Lund tog del av förstudien på tisdagen och deras åsikter var delade. - Jag är konservativ och vill ha kvar E 4 och bron på samma plats som i dag, säger Marina Lund. Erling Lund vill däremot se en ny sträckning för att leda bort den tunga trafiken från samhället. - Jag vill att främst fjärrtrafiken ska passera utanför samhället - E 4 ska vara en pulsåder och då ska man inte lägga in en massa hinder, säger han. I december tar Vägverket ställning till om förstudien ska drivas vidare till en vägutredning eller en fortsatt projektering.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!