Djuphamn i Storön på agendan
Representanter för Kalix kommun och gruvbolaget Northland Resources tog chansen att möta infrastrukturminister Åsa Torstensson inför hennes besök i Haparanda. På agendan fanns djuphamnen i Storön.
Den hamnsatsning som finska staten gör redan nu för att finnas med på kartan ska inte ses som något negativt för Kalix, snarare är det positivt, anser Jonas Lundström. - Vi är glada att det finns flera alternativ. Om vi väljer det södra alternativet kan Kemi och Kalix samverka, det skulle lyfta hela bygden, säger han. Även Robert Forsberg ser en samverkan mellan Kemi och Kalix som ett bra alternativ. - Vi ska inte se Kemi och Storön som två konkurrerande verksamheter utan som två kompletterande verksamheter, säger han. Fördelar
I och med byggnationerna av Haparandabanan kan banvallen anpassas för den finska spårbredden vilket är en fördel för Kalix. Om så sker och ett spår dras till Storön kan fartyg från både Finland och Sverige lossas i hamnen som med 20 meters djup kan transportera malmen från Pajala/Kolari via Bottenviken och Östersjön direkt ut på marknaden. Än är det långt kvar. Det finns varken hamn eller järnväg i Storön. Men Robert Forsberg är försiktigt optimistisk. - Kalix har blivit ett alltmer realistiskt alternativ eftersom det här handlar om mer än ett initiativ för ett gruvbolag. Det skapar en infrastruktur som gagnar hela länet. Långt kvar
Enligt Åsa Torstensson var mötet i Kalix ett informationsmöte. Några konkreta diskussioner fördes inte - vare sig om järnvägen eller hamnen i Storön. - Jag ville få en information om läget och vilka behov Northland Resources har. Några konkreta diskussioner förde vi inte, säger hon. Om allt går Northland Resources väg kan det råda full produktion tidigast 2014.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!