Djuphamn i Storön på agendan

Representanter för Kalix kommun och gruvbolaget Northland Resources tog chansen att möta infrastrukturminister Åsa Torstensson inför hennes besök i Haparanda. På agendan fanns djuphamnen i Storön.

KALIX2008-09-04 06:00
-  Vi diskuterade hur vi gemensamt ska gå vidare för att göra Storön till en bra djuphamn, säger kommunalrådet Robert Forsberg (s). Med på mötet med Åsa Torstensson fanns även informationsdirektör Jonas Lundström och Bill Wagner, VD för Northland Resources. Tillsammans med kommunen delgav de behovet av infrastruktur inför den kommande gruvsatsningen som också innefattar utskeppningen av malm från området. Redan i dag står det klart att hamnen i Kemi kommer att användas av bolaget när den första brytningen inleds i Tapulivuoma. Den kommer dock inte att räcka till om de två övriga gruvorna också öppnas. Och där kommer Kalix in i bilden. -  När de två andra gruvorna kommer i produktion måste vi se över olika alternativ för utskeppning där vi antingen vänder blicken västerut eller söderut, säger Jonas Lundström. Samverkan
Den hamnsatsning som finska staten gör redan nu för att finnas med på kartan ska inte ses som något negativt för Kalix, snarare är det positivt, anser Jonas Lundström. -  Vi är glada att det finns flera alternativ. Om vi väljer det södra alternativet kan Kemi och Kalix samverka, det skulle lyfta hela bygden, säger han. Även Robert Forsberg ser en samverkan mellan Kemi och Kalix som ett bra alternativ. -  Vi ska inte se Kemi och Storön som två konkurrerande verksamheter utan som två kompletterande verksamheter, säger han. Fördelar
I och med byggnationerna av Haparandabanan kan banvallen anpassas för den finska spårbredden vilket är en fördel för Kalix. Om så sker och ett spår dras till Storön kan fartyg från både Finland och Sverige lossas i hamnen som med 20 meters djup kan transportera malmen från Pajala/Kolari via Bottenviken och Östersjön direkt ut på marknaden. Än är det långt kvar. Det finns varken hamn eller järnväg i Storön. Men Robert Forsberg är försiktigt optimistisk. -  Kalix har blivit ett alltmer realistiskt alternativ eftersom det här handlar om mer än ett initiativ för ett gruvbolag. Det skapar en infrastruktur som gagnar hela länet. Långt kvar
Enligt Åsa Torstensson var mötet i Kalix ett informationsmöte. Några konkreta diskussioner fördes inte - vare sig om järnvägen eller hamnen i Storön. -  Jag ville få en information om läget och vilka behov Northland Resources har. Några konkreta diskussioner förde vi inte, säger hon. Om allt går Northland Resources väg kan det råda full produktion tidigast 2014.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om