"Det är vårt misslyckande – inte elevernas"

Kalixniornas låga betyg oroar kommunen. "Skolan har jobbat jättehårt men det har inte gett resultat", säger Charlotte Sundqvist.

Inga resultat. "Skolan har arbetat aktivt med problemet men det har inte gett den effekt vi önskat", säger Sven Nordlund, utbildningsnämndens ordförande. Till vänster Charlotte Sundqvist, kommunchef och tidigare utbildningschef samt Mona Sundqvist tf. utbildningschef.

Inga resultat. "Skolan har arbetat aktivt med problemet men det har inte gett den effekt vi önskat", säger Sven Nordlund, utbildningsnämndens ordförande. Till vänster Charlotte Sundqvist, kommunchef och tidigare utbildningschef samt Mona Sundqvist tf. utbildningschef.

Foto:

Kalix2016-01-15 12:04

Videon är inte längre tillgänglig

Både på kommunala Manhemsskolan och på friskolan Norrskenet är höstterminens betyg oroande låga för niorna.

– Det är oroande för oss med de resultat vi ser. Vi har identifierat det här problemet redan i årskurs sju och skolan har arbetat aktivt med det, säger Sven Nordlund (MP), utbildningsnämndens ordförande.

Årskullen hade i klass sex relativt bra betyg och presterade bra på de nationella proven. Från årskurs sju har dock betygen sjunkit trots de åtgärder som har satts in under högstadiet, bland annat ökad grundbemanning, lovskola och fler specialpedagoger.

– Det handlar inte om att skuldbelägga lärarna. De har jobbat på jättebra, men tyvärr har det inte gett nog med resultat, Charlotte Sundqvist som är tillförordnad kommunchef i Kalix, tidigare utbildningschef. Hon fortsätter:

– Nu måste vi ta krafttag under vårterminen och stötta upp gemensamt.

Under arbetsutskottets möte i torsdags beslutade utbildningsnämnden i Kalix om ytterligare åtgärder som ska vidtas under vårterminen för att höja niornas resultat. De lösningarna ska vara anpassade efter varje elev och ska fokusera på helheten, till exempel genom att öka elevernas kontakt med kulturskolan och idrottslivet för att få dem att motivera sig i skolan. Utbildningsnämnden tillsätter också en extern resurs som ska analysera elevernas uppfattning och pedagogernas syn, både för att lösa problemet på kort sikt och se till att liknande problem undviks i framtiden.

– Det är viktigt att säga att det här inte är elevernas fel. Det är kommunen som huvudman av skolan som har ansvar att se till att eleverna lyckas i skolan, säger Sven Nordlund.

Förra höstterminen var det 15-20 procent av elevantalet som inte hade tillräckliga betyg för gymnasiebehörighet. Nu är siffran alltså varannan elev. Brist på behöriga lärare inte grundproblemet menar Nordlund och Sundqvist. Andra faktorer så som hemförhållanden och föräldrarnas utbildningsnivå är inte tillräckliga förklaringar.

– Visst spelar såna faktorer in, men att det är så här stora skillnader är oroande, säger Sven Nordlund.

Många av eleverna balanserar på gränsen till ett F-betyg men enligt kommunen har många av dem svårt att förstå vad betygskraven i A till F-systemet innebär.

– Det är många elever som upplever betygsystemet som krångligt. Det här är första årskullen som går ut nian som har haft betyg sedan årskurs sex, säger Charlotte Sundqvist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!