I ett projekt som startade 2020 har Kalix kommun jobbat med Jordbruksverket för att utveckla besöksnäringen kring Kalix löjrom. Projektet har bland annat tagit fram märkningen ”Vi säljer – En hyllning till Kalix Löjrom" som företagare kan använda för att visa att de säljer löjromsinspirerande produkter.
– Så att hela Kalix ska leva upp med hjälp av löjromen, säger projektledare Åsa Andersson-Ulvede.
– Just att vi tagit fram den här hyllningen gör också att fler kan vara med, för det är klart, de som jobbar med löjrom är begränsat. Men just den här hyllningen kan man ta fram fler och fler produkter kring.
Projektet avslutas i dagarna med en rapport som publiceras på Smaka Sverige. Rapporten ska kunna hjälpa andra se hur Kalix jobbat med destinationsutvecklingen kring Kalix löjrom och vad det finns för lärdomar.
– Vi har kommit fram till att en sådan här grej kan verkligen förena en destination, att jobba mot samma mål, säger Åsa Andersson-Ulvede.
Trots att projektet lider mot sitt slut kommer kommunen, tillsammans med företagare, fortsätta jobba för att utveckla destinationen med hjälp av Kalix löjrom.
– Vi absolut, men även entreprenörer. Det är ju de som ska göra det, vi kan hjälpa till, säger Karl-Göran Lindbäck, fritids- och kulturchef i Kalix.
Karl-Göran Lindbäck berättar att de i projektet haft olika workshops där företag tagit fram förslag kring vad de skulle kunna göra.
– Det är väldigt brett det man kan jobba kring besökare kopplat till löjrom, säger han.
Ett företag som jobbar med upplevelser kopplade till löjrom är Cold adventures. Företaget anordnar bland annat besök i Guldhaven pelagiska:s fiskfabrik och löjromssafari i skärgården där deltagarna får se fisket går till.
– Sedan får man inblick i kulturen och traditionen runt det här. Det är det som vi tycker är viktigt att visa upp, the local heroes, de som gör slitet, säger Madelene Bodlund, ägare av Cold adventures.
– Vi vill vara med och förmedla vilket jobb det är att få fram den här produkten. Vi sätter ihop delar för att få fram en helhetsbild med allt som har med löjromen att göra,
Enligt henne har intresset för aktiviteterna varit stort.
– Det är mycket tack vare att det är en så speciell produkt, och den här ursprungsmärkningen. Det är ett högt aktat varumärke och det är det som gör intresset.