De vill bli självförsörjande

De kommer bland annat från Thailand och Somalia och vill inget hellre än att bli självförsörjande genom arbete. Därför vässas förutsättningarna nu för att arbetssökande invandrare i Kalix ska komma in på arbetsmarknaden och i samhällslivet.

Projektet bedrivs på Folkets hus i Kalix. På bilden syns några av de 12 deltagarna. 
Foto: Anneth Eriksson

Projektet bedrivs på Folkets hus i Kalix. På bilden syns några av de 12 deltagarna. Foto: Anneth Eriksson

Foto: Anneth Eriksson

KALIX2009-01-24 06:00
Det handlar om ett projekt som ska bedrivas under sammanlagt två år med stöd från Europeiska socialfonden. Målgruppen är personer med invandrarbakgrund som har grundläggande kunskaper i svenska. Under 20 veckor ges de möjligheten att delta i Komvux-kursen Yrkeslärande för integration som ska ge en introduktion till den svenska arbetsmarknaden.Insikt
- Man vet för lite för att på ett effektivt sätt kunna få ett jobb och man har med sig sin bild av arbetsmarknaden från hemlandet. Projektdeltagarna behöver få insikt i vår arbetsmarknad och i samhällslivet, säger Nina Vennberg, projektledare. 50-årige iraniern Hassan Rohullahi ser ett lyft i tillvaron tack vare kursen och menar att han får ett ypperligt tillfälle att komma i kontakt med potentiella arbetsgivare.- Det här känns bra och nu får jag visa upp mig för företag. Jag har alltid varit en självförsörjande man och jag vill arbeta, säger han.Flydde 2001
Fyra års studier till elingenjör i Indien gav Rohullahi en universitetsexamen. Som elingenjör i Iran hann han arbeta i tio år innan han 2001 tvingades fly till Sverige av politiska skäl. I Kalix arbetar Rohullahi på en pizzeria, i mån av behov av arbetskraft och har även haft en tillfällig anställning som byggnadsarbetare. - Men drömmen är att arbeta som elingenjör igen och jag och min fru är beredda att flytta för att jag ska få ett bra jobb. Bred front
Kursen syftar bland annat till att stärka individen och göra personliga inventeringar. Den innehåller tolv veckor ute i yrkeslärande och åtta veckors teori med problembaserat lärande.- Inom universitetet jobbar man med problembaserat lärande som ger ett nytänkande. Man ställs inför ett problem och via sin grupp ska man lösa det, säger Nina Vennberg och fortsätter: - Den sociala biten är också jätteviktig. Vi kopplar även ihop projektdeltagarna med studieförbund och föreningsliv eftersom en meningsfull fritid även är viktig.Inga kontakter
Alla projektdeltagare jobbar utifrån personliga förutsättningar. Vissa i gruppen har så lite som sammanlagt fyra års utbildning i bagaget, medan andra har universitetsexamen. - Flyktingar är utelämnade och har ofta inga kontakter - de får börja om från början. Många gånger värderas inte deras yrkeserfarenheter och utbildning här, konstaterar Nina Vennberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om