De nya kantstenarna upprör

Nya kantstenar i granit irriterar och ställer till problem under pågående ombyggnationer.

Blir bättre. Per Nilsson, teknisk chef på kommunen, menar att problemen är övergående och att man måste anpassa hastigheten efter sin omgivning.

Blir bättre. Per Nilsson, teknisk chef på kommunen, menar att problemen är övergående och att man måste anpassa hastigheten efter sin omgivning.

Foto: Anna Lidé

Kalix2014-08-07 14:23

Sedan några år tillbaka har man på många orter gått över till rakt huggna kantstenar av granit, istället för den tidigare betonggjutna varianten med mjukare form. Många bilister är upprörda och däckfirmor som Kuriren ringt runt till vittnar om att antalet klagomål och reparationer ökat sedan dessa stenar använts bland annat vid Gallerians parkeringsplats och längst Centrumvägen.

– Jo, det har ökat. Man kör för nära med däcken. I bästa fall skadas bara fälgen, men vi får också in däck som klämts sönder mot de nya kantstenarna, vittnar en firma.

– Absolut. Mer än vanligt, folk är väldigt upprörda. Man slår sönder fälgarna och skär sönder däck, berättar en annan.

Just nu pågår omfattande vägarbeten i Kalix och stenarna blir högre än vanligt innan det nya asfaltslagret lagts på. På en Facebooksida rasade småbarnsmamman Therese Stålarm över problemen med att ta sig över vid korsningen ovanför Folkets hus. Hon var tvungen att först baxa över barnvagn och sedan hjälpa sina två andra cyklande barn över kanten, varpå ett av barnen ramlade och slog sig. Kommentarsfälten svämmade över av reaktioner och klagomål.

– Jag förstår inte varför de inte löst det ännu, det här var tre veckor sedan, det kallar jag inte tillfälligt, klagar hon.

Utanför Gallerian hjälper taxichauffören Catarina Nordin en person i rullstol in i taxin, och hon berättar att hon dagligen hör folk med problem.

– Det är fruktansvärt mycket klagomål från folk som ramlar, folk med barnvagnar, rullatorer och permobiler, berättar hon.

Reparation av punktering, förstörd fälg och skador mellan bärarm och spindelled, hamnade på Emil Jirdéns räkning efter att han kört in i en dåligt markerad utbuktning vid Colorama. En arbetare i affären blev även vittne till hur en tjej kört in i densamma bara några dagar tidigare. Efter Emil Jirdéns olycka för fyra veckor sedan satte arbetarna ut en varningsskylt, och där står den än.

– De sa att de själva tyckte att den var felplanerad, hävdar Emil Jirdén.

Han visar den höga kanten och man ser fortfarande repor efter olyckorna.

– Kolla vad höga. Det är helt vansinnigt, kan man inte fasa till dem?, undrar han frustrerat.

Per Nilsson, teknisk chef på samhällsbyggnadsförvaltningen, tycker det är olyckligt att man inte vänder sig direkt till kommunen med sina åsikter. Han menar att kantstenarna är utförda enligt standardregler och att det snart kommer att asfalteras upp åtta centimeter till på de platser där det pågår vägarbeten. De nya stenarna är gjorda av granit för bättre hållbarhet och inte fasade för att bättre skydda gående på trottoar. Om man bara korsar där det är tänkt är det inga problem, menar han.

– För att avsluta frågan om kantstenar så är det alltid förarens ansvar att vara uppmärksam.

I Emil Jirdéns fall menar han att platsen är skyltad som parkeringsplats och att vägbana och kantsten följer linjen från cirkulationen.

Vid synpunkter eller frågor mejla trafik@kalix.se

Information om pågående projekt på kommunens hemsida: www.kalix.se/projekt

Regler för kantstöd

120 millimeter om inget annat anges

60 millimeter vid övergångsställe

0 millimeter vid handikapp- och cykeldel

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!