Paret Urban Erixon och Lotta Broman håller på att förverkliga en dröm. Men det ligger otroligt mycken möda och arbete bakom det som nu är en realitet.
– Hur många timmar vi lagt ned är svårt att säga. Men de är otaliga, säger Urban Erixon.
– Det har varit varje helg och lite till under cirka två år, säger Lotta Broman.
Allt började när Urban och Lotta körde upp båten, som då hade ett iögonfallande husvagnschassi som hytt, från Eskilstuna.
– Vi körde genom hela Mälaren, via Slussen i Stockholm. Många stockholmare stod och stirrade med stora ögon. Till och med kustbevakarna gjorde tummen upp, berättar Urban och skrattar.
Resan upp till Kalix tog 2,5 veckor.
– Vi körde med en utombordare och det gick åt nästan en kubikmeter bensin, säger Urban.
Båten togs sedan upp på varv i Båtskärsnäs.
Och då började det mödosamma arbetet.
Husvagnschassit och mycket annat revs bort från katamaranskrovet.
– Vi började med att slå ihop hytten som är gjord i glasfiber. Det var ett jäkla jobb och kostade förutom en massa timmar, även ett antal senor i min ena hand, säger Urban som fick gå gipsad en tid.
– Dessutom kliar glasfiber utav helsicke när du sågar i den.
Urban har själv dragit elen och monterat alla instrument men också de två elmotorerna som inte är stora.
– De är på 10 kw och drivs av solenergi, säger Urban.
Hela taket är nämligen klätt med stora solpaneler. Från dem kan också fyra stycken batterier på 200 Ah laddas.
– Nu har vi kommit fram till att vi borde haft lite fler batterier och större propellrar, säger Urban och funderar på att åtgärda det.
En fundering finns också om att sätta upp en mast så att segel kan användas.
– Kruxet är att hela taket är klätt med solpaneler. Vi får se, säger Urban.
Hytten rymmer förutom själva manöverrummet också toalett, dusch, sovrum och en vedeldad kamin.
– Kaminen höjer mysfaktorn. På den värmer vi också vatten. Men vi funderar på att dra slangar på hyttaket och på det sättet få varmvatten, säger Lotta och Urban.
Sjösättningen var på Kristi Himmelsfärdsdag, något senare än planerat. Då körde de båten från Båtskärsnäs till Kalix. Därifrån har de kört till Storön där de låg när NSD var och hälsade på.
–Det gungade lite när vi passerade Skagsudden, säger Urban.
De har som de flesta andra väntat på att sommaren och solen ska titta fram eftersom de är beroende av solenergi.
– Toppfarten är drygt fyra knop. Men kör vi tre knop och det är soligt så går det jämnt upp vad gäller laddning och energiförbrukning, säger Urban.
– Det fina är att man kör gratis, säger Lotta och skrattar.
Den här soliga dagen var planen att åka till Rånön, Bergön och Kängsön.
– Det kanske blir något fler ställe. Vi får se, säger Lotta och Urban.
Men det finns storslagnare planer vad gäller resmål för samboparet Broman/Erixon.
– Jag har haft en dröm om att via kanaler kunna ta sig till Medelhavet. Vi får se hur det blir med den saken, säger Urban.
– Vi kanske åker till Ekenäs i Finland nästa sommar. Jag har nämligen bott där i 20 år. Överhuvudtaget är det en dröm att åka i Finska Viken säger Lotta.
Urban fyller i att de kanske provar köra över på den ryska sidan om det är möjligt.
– Men jag vet inte om försäkringarna gäller då.
Någon resa längre söderut kan det bli redan i år om de har tid. Lotta är redan pensionär medan Urban som fyller 65 i höst, fortfarande jobbar.
– Vi har bekanta på Öland så kanske vi åker dit. Då är det möjligt att vi lämnar båten där, vilket är mera praktiskt, säger Lotta.
I vilket fall som helst så är Lotta Broman och Urban Erixon två äventyrare som väcker stor uppmärksamhet när de kommer åkande i sin husbåt.