Dags att designa Kalix

17 par ögon synade gator och torg i jakt på attraktiva miljöer när ”Dags att Designa Norrbotten” i veckan tog sig an Kalix.

Idékläckaren. Helena Karlberg från LTU Affärsutveckling AB ville att fler skulle få upp ögonen på vad Norrbotten har att erbjuda, och tog initiativet till projektet som designar Norrbotten.

Idékläckaren. Helena Karlberg från LTU Affärsutveckling AB ville att fler skulle få upp ögonen på vad Norrbotten har att erbjuda, och tog initiativet till projektet som designar Norrbotten.

Foto: Anna Lidé

Kalix2014-10-16 18:00

Tanken med projektet är att representanter från länets 14 kommuner ska besöka varandra för utbyte av erfarenheter och synpunkter, samtidigt som de lär sig mer om arkitektur och design. Åtta träffar med föreläsningar och stadsvandringar, plus en studieresa till Barcelona ingår i projektet. Allt för ett attraktivare Norrbotten.

Idén till ”Dags att designa Norrbotten” föddes redan när Helena Karlberg från LTU Affärsutveckling AB flyttade upp för elva år sedan.

– Jag tycker att Norrbotten är fantastiskt, men såg så mycket som behövde utvecklas för att vända avflyttning till inflyttning.

Känner man sig stolt som invånare lockas turisterna, vilket även leder till ett ökat näringsliv. Allt går hand i hand, och design och arkitektur är ett sätt att lyfta länet, menar hon och visar på Köpmannagatan som ett bra exempel, där man skapat en lugn och trivsam miljö.

Att Kalix ska lyfta sin löjrom och profilera sig med dess orange färg tycks självklart för alla deltagare, men också att skärgården borde utnyttjas mer.

– Kärnan i programmet är att hitta kommunens identitet och stärka den genom fysisk gestaltning, evenemang och platsmarknadsföring, förklarar Helena Karlberg.

En av Kalix två representanter i gruppen är kultursamordnaren Åsa Morin, som känner att hon fått mycket mer kunskap och inspiration.

– Det är en riktig injektion. Vi har inte mycket konst och skulpturer på vår ort och det vill vi börja jobba med ganska omgående. Visuallisera löjan och löjrommen, våran älv och vårat hav, gärna med någon symbolbyggnad.

Dags att designa Norrbotten

Projektet drivs av LTU Affärsutveckling AB

Programmet ger bland annat baskunskaper om design, kommunikation och sociala medier.

Programmet vänder sig till främst till kommunchefer och näringslivschefer.

I november har samtliga 14 kommuner i Norrbotten genomgått programmet.

Genomförs som ett Eu-finansierat projekt genom strukturfonden.

Kommunens egen kostnad: 25.000 kronor plus omkostnader.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!