Bussförare ratar rondell

Där Stationsgatan korsar Egnahemsvägen har Kalix kommun nyligen byggt en minirondell. Det är en trafiksäkerhetslösning som blir allt vanligare, men nu säger busschaufförerna ifrån.– Den är alldeles för liten, och kantstenarna är så höga att de sliter ut däcken, säger Bengt Resin från Enbergs bus

SPARVFÄLLAN. Busschauffören Bengt Resin berättar att det händer att bussar tvingas stanna i minirondellen på stationsgatan för att släppa förbi trafikanter.

SPARVFÄLLAN. Busschauffören Bengt Resin berättar att det händer att bussar tvingas stanna i minirondellen på stationsgatan för att släppa förbi trafikanter.

Foto: Johnny Strömbäck

KALIX2007-11-08 01:45
Den nya rondellen på stationsgatan har inneburit stora problem för Bengt Resin och andra busschaufförer som passerar där flera gånger per dag. Den är smal och insidan av rondellen har belagts med fasad kantsten. Måste gå mot trafiken
- Alla busschaufförer jag har pratat med är emot det. Det är obekvämt och det nöter på sidan av däcken, som är bussarnas känsligaste punkt. Kommunen säger ju att den vill att folk ska åka mer buss, men det rimmar illa med det här, säger Bengt Resin. Totalt är det 10-15 bussar som dagligen nyttjar passagen. Bengt Resin förklarar att fordonen från bussbolagen Enbergs, Johanssons och Granbergs är i snitt 15 meter långa och för klumpiga för att passera rondellen någorlunda smidigt. - Ja, den är ju först och främst för liten. För att slippa kantstenarna där måste vi gå mot trafiken när vi ska ut ur rondellen. I bland måste man stanna i den för att det kommer mötande trafik, säger han upprört. Gillar rondeller
Folke Törnqvist från Kalix trafikpolis är bekant med klagomålen, men han tycker ändå att lösningen är till det bättre. - Den här korsningen var tidigare väldigt hårt skadedrabbad. De enda vi haft att invända på var skyltningen, där kommunen satt upp fyra enkelriktatpilar i rondellen, men de har tagits ned nu. Jag tycker i allmänhet att det bästa man kan sätta upp, det är en rondell. Kalix tekniska chef, Karl-Axel Bergström har också hört kritiken, och vad gäller kantstenarna har den också hörsammats. - Jo, de kommer att slipas ned, lovar han. Men Bengt Resin nöjer sig inte med det. - Den måste byggas om. Jag blir så förgrymmad, för jag ringde kommunen redan innan den blev färdig och erbjöd mig att testköra genom den. De hörde aldrig av sig. Inte för liten
- Det är något nytt för mig, säger Karl-Axel Bergström och tillägger: - Den är inte för liten, det är tänkt att bussar och lastbilar ska kliva upp på innercirkeln. Varför har ni gjort rondellen så obekväm? - Det här var tidigare den mest olycksdrabbade korsningen i kommunen, och i år fick vi bidrag från Vägverket för att bygga den här minirondellen. Den ska vara obekväm för trafikanten, så att man tar ned hastigheten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om