Bråttom att komma igång
Ett 20-tal markägare i Sangis mötte upp när Banverket bjöd in till informationsmöte på måndagen om byggandet av Haparandabanan där delar av sträckan går genom byn. Orsaken till mötet var en överklagan från Sangis samfällighetsförening avseende ersättning för skogsråvaran samt avsaknad av en miljökonsekvensbeskrivning med anledning av att diesellok kommer att köras på banan fram tills elektrifieringen blir klar.
ÖVERENS. "Nu är det bara att bygga så man får se tågen rulla", säger markägaren Sten Thyni som mötte Christer Öhman, marklösare vid Banverket på måndagen.
Foto: Britt-Louise Spets
Under informationsmötets gång visade det sig att ingen berörd markägare längs sträckan för järnvägsplan tolv som mötet gällde ännu har fått något värderingsutlåtande för den skog som måste avverkas vid byggandet. Det kan inte ges förrän järnvägsplanen har vunnit laga kraft vilket förhoppningsvis kommer att ske under andra kvartalet 2008. Därmed finns inget att överklaga avseende ersättningsnivån, enligt Åke Sandström. Avseende framförandet av diesellok längs sträckan fram tills elektrifieringen blir klar finns inte heller något att överklaga. Enligt Lars Bergdahl är det det tillåtet att köra med dieselfordon längs banan eftersom miljön inte är så känslig. - Då faller vår överklagan, konstaterade Åke Sandström. Möte
Huruvida den kommer att tas tillbaka vill inte Åke Sandström uttala sig om till Kuriren men han kommer att kalla till ett styrelsemöte för att diskutera frågan. Om överklagan tas tillbaka skulle det innebära att järnvägsplanen kan hinna vinna laga kraft enligt Banverkets tidsplan. Om det däremot drar ut till 2009 faller den, enligt Gunnel Nilsson, prospekteringsansvarig för järnvägsplanerna inom Kalix kommun. - Drar det ut till 2009 klarar vi inte en trafikstart 2012, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!