Stina Lönnqvist, Maria Rörling, Maria Ejdelund och Carina Vennström arbetar i skolan i Töre.
De är glada över att ingå i projektet och säger att målet, att se till helheten, inte är nytt för dem.
– Vi har arbetat så i många år men genom projektet skapar vi en medvetenhet kring det. Jag som är bild- och dramalärare jobbar mycket med matematik och vi är alla språklärare. Jag arbetade 38 år som fritidspedagog och då var det naturligt att arbeta så, säger Stina Lönnqvist.
Delarna i projektet är språkutvecklande arbetssätt, estetiska uttrycksformer, matematik och naturvetenskap och fysisk aktivitet.
Idén är att skolan genom att integrera flera ämnen och kunskapsområden kan skapa nya och innovativa metoder i undervisningen.
Syftet är att eleverna ska kunna utvecklas bättre och få en djupare förståelse i lärandet.
Forskare följer och kartlägger projektet och, så småningom, kan det komma slutsatser utifrån det.
Lärarna berättar att det är känt att det finns samband mellan inlärningssvårigheter och motoriska svårigheter.
Skolan arbetar med att träna upp barnens motoriska färdigheter, för det arbetet finns färdiga rörelsekort som skolan använder sig av.
Utvecklingen mäts och dokumenteras.
– Det är för tidigt att säga om förbättrad motorik underlättar inlärningen, säger Maria Ejdelund.
Klart är att svenska skolbarn sitter väldigt mycket och frågan är om det märks någon skillnad i skolan sedan barnen började röra sig mer i vardagen?
– Vi har ett mycket bättre klimat. Förra året hade vi väldigt mycket kränkningar på skolan och ofta handlade de om att barnet inte kunde förstå det andra barnet. Kränkningarna har minskat drastiskt, säger Helena Öhman.
Drama, massage och avslappning är naturliga inslag i skoldagen, det är också ett sätt att skapa "vi-känsla".
All personal vid skolan i Töre har grundutbildning i Mindfulness (innebär bland annat fokus på nuet).
– Personalen i Töre var bland de första som fick den utbildningen och Mindfulness är inte en metod här, Mindfulness är ett förhållningssätt, säger Helena Öhman.
Sveriges geografi kan uttryckas genom skapande och engelska kan läras genom rörelse.
I årskurs tre pågår just det, när Norrbottens Media hälsar på. En bana med engelska ord och frågor läggs ut på golvet, barnen delas in i två grupper och ska hoppa fram längs banan och svara på frågorna innan de får hoppa vidare.
– Roligt, är barnens unisona svar på hur det är att lära engelska så här.
Töre skola rymmer många språk under ett tak – hela 16 språk faktiskt.
En pojke från Italien har nyligen flyttat.
– Familjer från andra länder har valt att bosätta sig i Töre, Sören och Siknäs. Vi har också många nyanlända elever som går här en tid och åker vidare, säger Helena Öhman.
Runt om i skolan hänger alster som eleverna skapat på olika teman.
Här blir det tydligt att flera ämnen ingår, återbruk är återkommande och fantasin har inga gränser.
Nyligen visades utställningen upp för föräldrarna, som bjöds in till vernissage.