Besöksnäringen blickar västerut

I Nordnorge finns 460.000 norrmän som betraktar Norrbotten som sitt semesterparadis, men länets kommuner är dåliga på att ta vara på det. Det anser Alf Arne Harjo, VD för Sverigeferie.se
- Norrmännen tas för givet och det kommer att leda till att vi tappar dem, säger han.

KALIX2007-02-26 06:00
Alf Arne Harjo är född och uppvuxen i Nordnorge men bor nu i Luleå där han driver företaget, Sverigeferie.se som riktar sig till semestersugna norrmän. Via sina egna erfarenheter vet han vad de vill ha.
- De vill ha sandstränder, sol och shopping. Allt det har Norrbotten men varför missar så många kommuner att ta vara på det? undrar han.
Han nämner Kalix som ett exempel. Med sitt läge vid Bottenviken har visserligen många norrmän hittat dit sedan flera år, Frevisörens campning är ett exempel på det - men det skulle kunna komma så många fler.
- Varje år tvingas Arcus camping i Luleå skicka hundra norrmän vidare på grund av att de har fullbelagt. I Piteå och Boden finns inte heller lediga platser, jag frågar mig vart de tar vägen, säger han.

Stora konsumenter
Hans teori är att många av dem väljer Västerbotten eller Finland eftersom de har varit flitiga med sin marknadsföring gentemot Nordnorge. Tvärtemot många Norrbottenskommuner.
Alf Arne Harjo påtalar norrmännens konsumtionsvanor som ger goda inkomster för de orter som besöks av dem.
- De servar sina bilar, handlar allt från husvagnar till båtar och köksinredningar och äter varje måltid på restaurang. Svenskarna har alldeles för dåliga kunskaper kring det och de norska tullbestämmelserna, säger han.
Ikeas etablering i Haparanda öppnar ytterligare möjligheter för de kommuner som vill hålla sig framme, Kalix som ligger fem mil därifrån borde vara en av dem.

Ny satsning
För tre år sedan medverkade Alf Arne Harjo på ett möte om turismen som Hushållningssällskapet i Kalix anordnade. Ett femtiotal intressenter deltog och när diskussionen om hur man skulle öka aktiviteterna i Kalix blev svaret att man måste marknadsföra sig mot Tyskland, Spanien och Italien.
- Det finns 460.000 norrmän som ser Kalix och området runtomkring som ett paradis, men det verkar lättare att åka ut i
Europa, konstaterar han.
Janne Stenman är företagare inom besöksnäringen i Kalix och styrelseledamot i Heart of Lapland.
Han medger att norrmännen har tagits som givna gäster eftersom de återkommit till länet och Kalix sedan många år tillbaka. Men nu ska det bli ändring på det.
- Vi har påbörjat en medveten satsning mot Nordnorge. I oktober åkte representanter från samtliga turistbyråer i Östra Norrbotten upp dit för att marknadsföra vår region, säger han.
Frankrike, Tyskland och Italien kommer också att få stå mer åt sidan i Heart of Laplands marknadsföring till förmån för närmarknaden och dit räknas Norge som redan nu ligger högt upp på agendan, enligt Janne Stenman.
- Alf Arne Harjo har rätt om historien men förhoppningsvis fel om framtiden, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om