Banan ska stärka regionen

Snabbtåg till och från Kalix leder till arbetspendling och ett attraktivare Kalix. Det tror kommunalrådet Ellinor Söderlund.

Resecentrum. Om Haparandabanan blir verklighet kommer Kalix behöva bygga ett resecentrum för tågresenärer. Så här ser skissen som kommunen och trafikverket gemensamt tagit fram.

Resecentrum. Om Haparandabanan blir verklighet kommer Kalix behöva bygga ett resecentrum för tågresenärer. Så här ser skissen som kommunen och trafikverket gemensamt tagit fram.

Foto:

Kalix2015-04-06 16:00

Snabbtågstrafik från Luleå skulle innebära en restid på 1 timme och 35 till 45 minuter till Haparanda och drygt en timme till Kalix. Något som öppnar upp stora möjligheter att arbetspendla på daglig basis. – Vi behöver arbetskraft till regionen, Haparandabanan gör det möjligt att pendla mellan Luleå och Kalix och det är viktigt för vårt lokala näringsliv. Och så finns ju självklart miljöaspekten, säger Ellinor Söderlund.

Parallellt med processen att trafikera Haparandabanan med persontrafik samarbetar Kalix kommun och trafikverket kring det resecentrum som måste byggas längs järnvägen.

– Vi har skissat fram ett samverkansvtal om hur resecentrum ska se ut med trafikverket och vem som ska stå för vad men det hänger på att vi har en finansiering av själva banan, säger Ellinor Söderlund.

I Kalix måste en sidoplattform byggas längs spåret för beräknade 7,4 Mkr samt ett resecentrum. I Morjärv behövs också en sidoplattform och elektrifiering av spår.

Botniakorridoren har beskrivits som ett sätt att knyta ihop Sverige med Finland, och EU har pekat på vikten av ökade förbindelser med öst, både näringsmässigt genom förenklade godstransporter men också kulturellt.

– För Kalix och för regionen som sådan är det här jätteviktigt, det handlar om besöksnäringen och den framtida utvecklingen av Norrbotten, säger Ellinor Söderlund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!