Banan är startad

Byggnationen av den största järnvägsinvesteringen i Norrbotten under modern tid startade under fredagen i Kalix. Prislappen på den blivande Haparandabanan är 2,9 miljarder kronor och resulterar i 16 mil järnväg. Med att fälla första tallen förklarade landshövding P-O Eriksson byggnationen invigd.

KALIX2006-09-16 06:00
- Det bygge som nu startar är lika historiskt viktigt som en gång stambanan, Malmbanan och tvärbanan till Haparanda var, förklarade landshövdingen i sitt invigningstal i Kalix.
Banverket har arbetat med prospekteringen av den blivande järnvägen under sju års tid, under fredagen var det dags för starten av själva byggnationen.

Klar 2011
Haparandabanan ska vara klar år 2011 men innan dess ska 230.000 sliprar och 12.000 lastbilar med makadam och 20 nya broar komma på plats. Efter byggnationen klarar den moderna järnvägen samma tryck som Malmbanan samt att 750 meter långa tåg kan mötas efter sträckan. Banan kan då frakta råvaror från hela Barentsområdet och är i första hand avsedd för godstrafik men kommer även nyttjas till persontrafik.
Under invigningen var det idel positiva tongångar. P-O Eriksson förklarade att fredagen var en jättestor dag för det var länge sedan en järnväg byggdes i Kalix. Kommunalrådet Kenneth Sandberg (mp) var inte sen att prisa betydelsen av byggnationen:
- Det här är fantastiskt, en ny järnväg betyder mycket på sikt. Det är en kostnadseffektiv möjlighet för våra företag att utvecklas och jätteviktigt för alla som pendlar mellan Kalix och Haparanda.

Trafiklänk
Haparandabanan blir en del av det transportsystem som kal-
las BEATA, Barents Euro-Arctic Transport Area. Det innebär att varor från Barents och Finland inte bara får en väg vidare västerut.
- Vi kommer även att vara en länk till södra Sverige, underströk landshövdingen under fredagens invigningstal.
Med en något ovass motorsåg invigde P-O Eriksson byggnationen av Haparandabanan men att fälla tallar är ingen ny sysselsättning för Kalixfödda Eriksson, han har nyligen tränat hos sin broder berättade han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om