Alarmerande studieresultat
Nästan hälften av Kalixeleverna i klass åtta saknar fullständiga betyg från hösten 2008. - Mycket alarmerande, säger skolchef Monica Westman.
BEKYMRAD. Så hög andel med ofullständiga betyg är bekymmersamt för Manhemsskolans rektor, Ingegerd Dahlgren. Foto: Britt-Louise Spets
Foto: Britt-Louise Spets
- Det här är mycket allvarligt. Jag trodde inte att vi skulle bli sämre utan åtminstone lite bättre eftersom vi har jobbat så intensivt med att höja studieresultaten. Nu måste vi bli ännu effektivare, säger Monica Westman. Hög frånvaro är ett problem som bidragit till resultatet, enligt henne. För att lösa det krävs medverkan från föräldrarna. Ansvar
- Det finns tydliga tecken på att många av eleverna har en hög frånvaro. Där måste föräldrarna ta ansvar och se till att barnen kommer till skolan. Ska man nå studieresultat måste man vara på plats, säger hon. Ingegerd Dahlgren, rektor på Manhemsskolan är bekymrad. Flera av eleverna skulle dock ha fullständiga betyg om de jobbade aktivt för att nå målen, enligt henne. Det är ett område som nu prioriteras på skolan. Medvetandegöra
- Vi arbetar med samtal tillsammans med föräldrar och elever för att motivera och medvetandegöra betydelsen av det. Samtidigt har arbetet med åtgärdsplaner för varje enskild elev intensifierats. Ett utredningsarbete tillsammans med rektorsutbildningen vid Umeå universitet som driver ett forskningsprojekt kring utformningen av lektionsbesök, ska också inledas. - Nu jobbar vi vidare. Jag vet att vi kan, men förändringsarbete tar tid, säger Monica Westman. Bengt Augustsson, är tf rektor på Norrskenets friskola. Där har tio av eleverna brister i kärnämnena, i övrigt handlar det om elever som har ett betyg vardera borta för att de inte har lämnat in sina arbetsuppgifter. - Det handlar om hårt jobb för att ändra på attityder men det ska gå, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!