Tallink Siljas tid i Kalix är över

På torsdagen låstes dörrarna till Tallink Silja för gott efter 19 år i Kalix. Nu återstår mest ilska över ägarnas agerande.

SLUT. De fackliga företrädarna Lennart Karlsson och Maria Bergqvist berömmer den fina gemenskap som alltid har funnits bland personalen i Kalix, men ledningens agerande ger de inte mycket för.  Foto: Britt-Louise Spets

SLUT. De fackliga företrädarna Lennart Karlsson och Maria Bergqvist berömmer den fina gemenskap som alltid har funnits bland personalen i Kalix, men ledningens agerande ger de inte mycket för. Foto: Britt-Louise Spets

Foto: Britt-Louise Spets

Kalix. 2013-03-08 06:00

Den 7 mars slogs porten igen för sista gången. De två återstående anställda som fanns kvar efter den 7 februari, då de övriga slutade, får nu anmäla sig som arbetslösa.

- Det här är som taget direkt ur en Kafkaroman. Man tror inte att det är sant att man kan behandlas så här, säger en anställd som vill vara anonym.

I mars 2012 meddelades alla anställda via e-post att kontoret skulle läggas ned, samtidigt hade de fackliga företrädarna samt arbetsledare kallats till Stockholm utan vetskap om vad som var på gång.

- Det kom som en chock och ingen fanns på plats i Kalix för att ta hand om personalen, det var hemskt, säger den anställde.

Orsaken till nedläggningen uppgavs vara att skapa synergieffekter mellan bokning och försäljning.

- Men det fungerar inte ännu, enligt anställda.

Plockades bort
Maria Bergqvist företrädde Unionen på Tallink Silja tillsammans med klubbordförande Lennart Karlsson. Hon berättar om vredesutbrott från Leif Lind, säljchef vid bolaget, bland annat vid en händelse den 7 februari. Då kom Lind, enligt henne, upp med en vaktmästare och började plocka ihop inventarier, trots att det fanns anställda som hade en månad kvar att jobba. Bland annat märktes deras skrivbord med lappar "Till Stockholm" utan att de var informerade.

- Jag kontaktade personalchef Björn Ådén för att stoppa deras framfart men fick till svar att det inte var så farligt. Leif Lind ringde därefter upp en anställd för att försöka ta reda på vem som hade berättat om märkningen. Stämningen var mycket obehaglig, säger hon.

Flera av de 58 anställda som sades upp har jobbat på kontoret sedan 1994 då Silja Line startade den verksamhet som såldes till AS Tallink group 2006.

Siljaanda
- Att vi har klarat det här beror på den Siljaanda som alltid har funnits här. Vi har aldrig varit emot förändringar men den nya ledningen har tryckt ned oss och velat förinta allt som heter Silja Line. Vi hade så bra gemenskap här, nu har Kalix förlorat en stor arbetsplats, säger en anställd med sorg i rösten.

Stämmer inte
Leif Lind avböjer från att kommentera kritiken.

- Alla presskontakter sker via vår kommunikationschef, Janis Pavuls, säger han.

Men det handlar om kritik mot dig?

- Det är en kommunikationsfråga och det tar Janis Pavuls hand om, säger Leif Lind.

Enligt Janis Pavuls är det alltid känsligt när förändringar sker och saker kan uppfattas olika.

- Vi får inte bilden som förmedlas att stämma, men i situationer som den här står ofta ord mot ord, säger han.

Att inventarierna plockades bort så tidigt berodde på att de behövdes i uppbyggnaden av den nya organisationen i Stockholm, säger Janis Pavuls.

Har ni velat utplåna Silja Lines namn?

- Vi har aldrig talat om att ta bort något varumärke, säger Janis Pavuls.

Har ni uppnått de synergieffekter ni avsåg?

- Nej, hela omorganisationen är fortfarande inne i en process, allt tar sin tid, säger Pavuls.

1994 etablerade Silja Line sitt bokningskontor i Kalix

År 2005 arbetade drygt 75 personer på kontoret

Augusti 2006: Bolaget såldes till det estniska bolaget Tallink - AS Tallink Silja group bildades

Mars 2010: 18 anställda varslades om uppsägning - bolaget planerade att flytta sina bokningar till Estland

20 mars 2012: AS Tallink Silja meddelade att Kalixkontoret läggs ned verksamheten flyttas istället till Stockholm

Totalt berördes 58 anställda

7 mars 2013: De sista av de anställda jobbade sin sista dag och porten låstes för gott

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om