De nationella minoritetsspråken i Sverige är hotade och allt färre barn talar dem. Därför är det dags att Sverige lever upp till sina folkrättsliga åtaganden. Och då krävs det omgående insatser för att skapa en långsiktigt hållbar och kvalitativ lärarutbildning i samtliga nationella minoritetsspråk. Det anser företrädare för nationella minoriteter och urfolket samerna.
I en skrivelse till Europarådet kritiserar de bestämmelserna i skollagen som innebär att minoritets- och urfolksbarn inte garanteras rätten att lära sig sitt minoritetsspråk. Regeringens förslag till lärarutbildning i dessa språk är inte heller tillräcklig, enligt dem.
Problemen har tidigare påtalats i ett nödrop till statsminister Fredrik Reinfeldt och vid samrådsmöten med integrationsminister Erik Ullenhag under hösten. Men inga åtgärder har utlovats, därför vänder sig organisationerna till Europarådet som bevakar efterlevnaden av Sveriges folkrättsliga minoritetsåtaganden.
I sin skrivelse nämnder de Kalix som ett exempel där 37 av 79 barn har nekats modersmålundervisning i finska med hänvisning till skollagens krav på förkunskaper, trots föräldrars vädjanden. Vissa kommuner i landet har däremot beviljat modersmålsundervisning efter protester från föräldrar och minoritetsorganisationer.
Bakom skrivelsen står Sverigefinländarnas delegation, Sverigefinska ungdomsförbundet, Sverigefinska riksförbundet, Svenska Tornedalingarnas Riksförbund, Samiska ungdomsförbundet/ Sáminuorra och Sveriges Jiddischförbund.