Det är tisdag förmiddag i Pålänge fria förskola där förskollärarna och tillika äventyrspedagogerna Linda Rönnberg och Ann-Mari Revholm arbetar. På gården ligger fem ringar på marken som symboliserar en båt. Den måste förflyttas framåt men barnen kan inte kliva utanför ringarna för där finns vattnet och farliga hajar. Hur ska det gå till? Barnen funderar och en lösning växer fram.
Övningen på gården är en av många som syftar till att lära barnen samarbete och att hjälpa varandra. En gång per vår och höst avslutas övningarna med ett stort äventyr där barnen ska lösa ett uppdrag. De försvunna siffrorna på kaptenens klocka är ett exempel.
Självförtroende
Skogen är den plats där äventyren vanligen sker, men när snön ligger djup får Kurirens utsända följa med inomhus i stället. Barnen klättrar, kryper och hoppar i jakten på siffrorna. Tillsammans vägleder de varandra - är ett hinder för högt finns alltid en hjälpande hand från någon kamrat.
Sexåriga Jesper Johansson, funderar och klurar. Plötsligt skiner han upp.
- Jag är så bra, nu måste jag klara det här, säger han.
Hans känsla är vad äventyrspedagogiken eftersträvar.
- Tanken är att barnen själva ska upptäcka att de är bra. Då växer också självförtroendet, säger Linda Rönnberg.
Populär
Tillsammans med Ann-Mari Revholm läste hon till äventyrspedagog vid Luleå tekniska universitet.
- Utbildningen är otroligt populär och lockar sökande över hela landet, berättar Linda Rönnberg.
Anledningen till att de sökte utbildningen var främst möjligheten att kunna ta tillvara utomhusmiljön.
- Men vi ville också lära oss att göra något mer än enbart det vanliga, säger Ann-Mari Revholm.
Kapten Klenbens klocka fick sina siffror tillbaka och treåriga Ida Fischer var nöjd.
- Det var lätt som en bebis, säger hon stolt.