Medarbetarenkäten som presenterades vid måndagens socialnämnd har genomförts bland Kalix kommuns samtliga anställda. Inom socialförvaltningen svarade endast 46,4 procent eller 275 anställda. Av dem uppger 68 procent att deras förtroende för förvaltningsledningen är lågt. Drygt 70 procent anser att de inte är välinformerade om vad som händer inom förvaltningen. Och 48 procent är mindre nöjda med sin arbetssituation.
Underbetyg
- Det här är absolut ett underbetyg. Det finns en tillitsproblematik inom vår förvaltning. Mycket handlar nog om hur vi kommunicerar med våra medarbetare. Det är viktigt med tydliga strukturer och det måste vi skapa, säger socialchef Anna-Greta Brodin.
Hon är orolig för den låga svarsfrekvensen.
- Inom hela kommunen var motsvarande siffra kring 56 procent, det är något bättre men vi måste fundera på vad det här kan bero på. Det är viktigt att få till ett förtroende för enkäten i sig, medarbetarna måste känna att deras röst är värd något, säger Brodin.
Åtgärdsplan
Hon poängterar att en högre svarsfrekvens troligen hade gett ännu fler negativa svar.
- Så ser det ut generellt.
Nu ska en utredning av enkätsvaren inledas för att ta reda på vad medarbetarna menar med förtroende och vad de efterfrågar.
- Våra enhetschefer jobbar med det här och varje enhet ska ta fram en åtgärdsplan som ska redovisas i oktober.
Det är inte enbart socialförvaltningens ledning som brister i förtroende bland de anställda. Av svaren från kommunens samtliga anställda framkom att drygt hälften hade lågt förtroende för kommunledningen.
Medelbetyg 3,4
Underlaget har utgjorts av 36 frågor med en svarsskala från 1 till 5 där 4 och 5 ses som positivt, de övriga ses som värden på områden som kan förbättras.
Helhetsbedömningen av medarbetarnas arbetssituation inom socialförvaltningen fick medelbetyget 3,4 av fem möjliga. Drygt 70 procent uppgav att de tycker det är roligt att gå till jobbet.