Köper inte motiveringen

Starka känslor präglade informationsmötet som ledningen för Tallink Silja AB hade med sina anställda i Kalix på torsdagskvällen.

UPPRÖRDA. De anställda vid Tallink Silja i Kalix informerades av ledningen på torsdagskvällen. Många var upprörda över nedläggningsbeslutet och företagsledningens bemötande mot personalen.

UPPRÖRDA. De anställda vid Tallink Silja i Kalix informerades av ledningen på torsdagskvällen. Många var upprörda över nedläggningsbeslutet och företagsledningens bemötande mot personalen.

Foto: Göran Lahti

Kalix. 2012-03-23 06:00

Så kom då delar av Tallin Siljas ledning till Kalix för att möta de anställda i Kalix som via e-post och ryktesvägen fick veta att deras arbetsplats läggs ner. Mötet hölls i Kalix Folkets hus då Tallinks lokaler inte räcker till för de 58 anställda. Men det var även korttidsanställda som deltog.

Vice vd Art Joorits, personalchefen Björn Ådén och Leif Lind, Chef Business Support & Sales Center för Tallink Silja var på plats.

- Det är starka känslor och det förstår jag. Vi har gått igenom bakgrunden och orsakerna till den här omorganisationen och vilka uppsidor och nersidor det innebär, säger Björn Ådén.

Vilka är uppsidorna för de anställda i Kalix?

- Ja, de är ju inte så mycket, naturligtvis. Men vi erbjuder alla att fortsätta att arbeta för oss i Stockholm även om vi naturligtvis förstår att det inte är så lätt att flytta med tanke på familj och bostadssituationen. Men får vi med oss ett par så är vi nöjda, säger Björn Ådén.

Tappar kompetens
Han är medveten om att företaget kommer att få ett kompetenstapp i och med att så många anställda kommer att tvingas sluta.

- Det är trist men det har vi tagit med i beräkningarna.

Björn Ådén beklagar att personalen fick beskedet via e-post, dessutom hade företaget serverproblem så det var många som inte nåddes av e-postmeddelandet heller.

- Ja, det har jag bett om ursäkt för. Men för att det inte skulle läcka ut och för att så många som möjligt skulle få veta det samtidigt så såg vi inget bättre sätt.

Det stöd som de anställda kan få är något som kommer att förhandlas med facket.

Skeptisk till orsakerna
En av de anställda som jobbat i företaget i tolv år är skeptisk till orsakerna till beslutet.

- De säger att vi har gjort ett bra jobb och är kostnadseffektiva men skyller på avståndet. Vi har funnits här i 18 år och avståndet till Stockholm har aldrig varit något problem som de vill få det att verka vara nu plötsligt. Det är 2012, vi har all teknik som gör att det fungerar hur bra som helst, så det köper jag inte.

Hon kommer inte att flytta.

- Nej, de flesta har ju hus och familj som jag så det är nog bara en handfull av de unga som gör det, säger hon.

Unionens ombud på Tallink i Kalix, Maria Bergqvist:

- Vi har fått lite information om stödinsatser, att trygghetsrådet är inkopplat och kommunen och arbetsförmedlingen, men det ska ju förhandlas.

Skarp kritik från Söderlund
Kommunalrådet Ellinor Söderlund (S) har riktat skarp kritik mot Tallinks sätt att sköta informationen om nedläggningen. På torsdagen fick även hon information öga mot öga.

- Det var väl ett bra möte, men nog hade det varit bättre att få information tidigare både för oss, arbetsförmedlingen och personalen, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!