Jubel för välkänd signal

Ett tåg kommer lastat med 125 tågentusiaster från Europa. Platsen är Vitvattnets station och nostalgin råder.

FÖRARE. Lokförarna Sten W Holm längst bak och Björn Fura till höger, förde tåget till Vitvattnet. I mitten Henrik Reuterdahl, chef för Sveriges järnvägsmusem som ägs av Trafikverket.

FÖRARE. Lokförarna Sten W Holm längst bak och Björn Fura till höger, förde tåget till Vitvattnet. I mitten Henrik Reuterdahl, chef för Sveriges järnvägsmusem som ägs av Trafikverket.

Foto: Britt-Louise Spets

Kalix. 2012-09-05 06:00

Ett 70-tal bybor och Kalixbor fanns på Vitvattnets station och väntade på lördagen. Plötslig ljöd en hög och för många, välkänd signal. Dieselloket T 42 205 aviserade tågets ankomst precis som det gjorde mellan åren 1955 och 1983, då det trafikerade sträckan mellan Boden och Haparanda.

I dag tillhör loket Trafikverket Sveriges järnvägsmuseum som arrangerade helgens resa. Troligen var det den sista turen på sträckan för loket som bland Europas tågentusiaster ses som en raritet. Henrik Reuterdahl, chef för Sveriges järnvägsmuseum, fanns med på resan som tågkonduktör.

En föregångare
-  Loket tillverkades i Kanada 1953 och köptes in till Sverige året efter. I dag är det föregångare till många diesellok i norra Europa, säger han.

Med på lördagens tur fanns tågentusiaster från bland annat Tyskland, Holland, England och Österrike. På banvallen smattrade kameror och glädjen var stor när lokföraren Björn Fura drog i hornet. Christoph Grimm kommer från Berlin.

-  Det här loket är unikt eftersom det är det första som byggdes för Europa, dessutom har det den klassiska amerikanska designen, säger han.

Många minnen
Att resan går längs Haparandabanan ger ytterligare krydda på tilldragelsen.

-  Haparandabanan är välkänd för oss på grund av närheten till gränsen och att den ligger så långt bort. Det vill folk från Wien och Berlin uppleva, säger Christoph Grimm.

För lokalbefolkningen handlade det om att åter få se och lyssna till det välkända ljudet från tåget som så ofta passerat förbi.

-  Det här är nostalgi. Min pappa jobbade i Vitvattnet som järnvägsexpeditör så jag har många minnen härifrån, säger Jan Gustavsson som iklätt sig sin fars uniform dagen till ära.

Lokföraren Sten W Holm som kör turen tillsammans med Björn Fura har kört loket många gånger tidigare mellan Boden och Haparanda.

-  Det känns vemodigt när man vet att det här kanske är sista gången, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om