Mikael Eliasson, verksamhetsansvarig vid Servicecentrum Övre bygden fanns på plats när Nostalgitåget anlände till Vitvattnet.
- Jag hoppas verkligen att inte sista tåget har gått här förbi. Vi har stora möjligheter att utveckla nya verksamheter här om järnvägen får vara kvar, säger han.
Han nämner besöksnäringen och testverksamhet för lok och vagnar som några exempel. Det finns också förfrågningar om att bygga upp en virkesterminal längs Haparandabanan - där vore Vitvattnet ett bra alternativ, enligt Mikael Eliasson.
- Vi har varit i kontakt med kommunen om virkesterminalen. Nu har de tre år på sig och då är det viktigt att göra en ordentlig djupdykning kring förutsättningarna, säger han.
Hans önskan är att få bilda en arbetsgrupp med representanter från kommunen och intresseföreningen i Övre bygden.
Ser över behovet
En översyn är inledd, enligt kommunalrådet Kenneth Sandberg (MP).
- Vi har inlett en översyn av basindustriernas behov men vi kommer också att se om järnvägen kan användas till andra näringar som till exempel besöksnäringen. Det gäller att ha många perspektiv för att kunna ta dialogen när det blir skarpt läge, säger han.
Urban Vesterberg är projektledare vid Trafikverket kundnära tjänster.
- Vi har haft ett antal förfrågningar om timmerterminaler på järnvägen och ställer oss positiva till det. Men längre än så har det inte kommit ännu, säger han.