Dieselläckage hotar brunnar

Strax efter midnatt natten mot tisdagen körde en långtradare ned i ett dike på E 4 i Sangis. Avåkningen orsakade ett utsläpp av diesel och hydraulolja. Chauffören misstänks för rattfylleri.

SVÅRT. Långtradarens last vägde 27 ton vilket försvårade bärgningsarbetet som krävde hjälp av luftkuddar. Därmed försenades även kontrollen av läckagets omfattning.

SVÅRT. Långtradarens last vägde 27 ton vilket försvårade bärgningsarbetet som krävde hjälp av luftkuddar. Därmed försenades även kontrollen av läckagets omfattning.

Foto: Britt-Louise Spets

Kalix. 2013-02-06 06:00

Den finska långtradaren hade passerat Sangis när chauffören körde av vägen och ned i diket där ekipaget hamnade på sidan i den djupa snön.

Föraren, en 32-årig man, klarade sig oskadd, men blåste positivt vid polisens alkotest och togs med till polisstationen för ytterligare provtagning. Enligt polisens vakthavande befäl, Mikael Norén, är mannen misstänkt för rattfylleri.

Avåkningen orsakade inga stora problem i trafiken, men däremot orsakade olyckan ett läckage av både diesel och hydraulolja från långtradaren.

- Långtradarens tank innehöll 400 liter diesel, uppger räddningschef Arto Koivumaa vid Kalix räddningstjänst. Oturligt nog verkar tanklocket ha lossnat i samband med olyckan och vår bedömning är att cirka 200-250 liter diesel har läckt ut.

På tisdagskvällen inspekterades olycksplatsen av miljöinspektörer från Kalix kommun, som kunde konstatera att platsen inte ligger inom vattenskyddat område.

- Däremot finns det boende härintill som är orolig för att läckaget ska hamna i deras brunnar, förklarar Arto Koivumaa. Fördelen är att det råder vinter med frusen mark samt snö och is som ger ett skydd mot utsläppen. Vi överväger att försöka skrapa ihop läckaget med hjälp av traktor.

Bärgningen av långtradaren kom i gång först vid 18-tiden på tisdagen. Orsaken var den tunga lasten, 27 ton. Assistanskåren tvingades rekvirera åtta luftkuddar från Gällivare assistanskår. Efter två timmars arbete stod långtradaren åter på E 4.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om