"Det stänger in oss"

Trafikverkets planer att sätta upp mitträcken på E 4 mellan Åkroken och Rolfs får inte tummen upp av Månsbyns vägsamfällighetsförening.

TRAFIKPLATS. Här vill Månsbyns vägsamfällighet se en trafikplats med av- och påfarter, men Trafikverket anser att det blir för dyrt.

TRAFIKPLATS. Här vill Månsbyns vägsamfällighet se en trafikplats med av- och påfarter, men Trafikverket anser att det blir för dyrt.

Foto: Britt-Louise Spets

Kalix. 2010-11-19 06:00
Etapp nummer två av Trafikverkets ombyggnationer på E 4 mellan Töre och Kalix avser en åtta kilometer lång sträcka mellan Åkroken och Rolfs där mitträcken kommer att sättas upp. Senast den 3 december ska de som berörs yttra sig om arbetsplanen, därefter är det Trafikverket som fastställer den slutgiltiga planen. Lars Henriksson, ordförande för Månsbyns vägsamfällighetsförening är kritisk till ombyggnationerna. - Vi är helt emot mitträcke genom byn, det stänger in oss helt och hållet. Vi har trafik med jordbruksmaskiner till odlingar på bägge sidor av
E 4, att bygga en utfart från byn mot en enfilig körbana är vansinnigt, säger han. Lyssnar inte
Föreningen vill hellre se en ombyggnation kring den befintliga vägport som förbinder Månsbyns områden söder och norr om E 4. - Vi vill att man bygger en trafikplats där man ansluter till E 4 på ett och samma ställe. Då kan alla andra avfarter stängas men det har Trafikverket inte velat lyssna på, säger Lars Henriksson. Vidare vill föreningen se en utbyggd gång- och cykelväg mellan byarna för att kunna behålla den uppskattade cykelslingan, Broarna runt. Nu kommer en parallellväg till E 4 mellan Stråkanäs och Månsbyn att användas för ändamålet men mellan Månsbyn och Åkroken saknas den möjligheten. -  Det finns plats att göra en väg mot Åkroken men som det ser ut nu saknas den viljan, säger Lars Henriksson. Samtliga andelsägare ska träffas för att diskutera planen och besluta om de ska överklaga eller ej. För dyrt
Andreas Asplund är projektledare vid Trafikverket region Nord. - Vi prioriterar gång- och cykelvägar till områden där det färdas mycket barn. Det här handlar mer om rekreation och då är det mer än kommunal angelägenhet, säger han. Och en trafikplats i anslutning till vägporten i Månsbyn skulle bli för dyr. -  Kostnaden blir alldeles för hög i förhållande till den nytta den ger. Trafikmängden är inte så stor att det är befogat. En utfart mot en enfilig körbana utgör ingen risk, anser Asplund. - Man får göra avvägningar mellan tillgänglighet och framkomlighet, en traktor på vägen kan bli ett irritationsmoment men det sker sällan några allvarliga olyckor på enfilsvägar, säger Andreas Asplund. I januari räknar Trafikverket med att kunna fastställa arbetsplanen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om