Som Kuriren kunde avslöja på lördagen föreslår räddningschef Arto Koivumaa att Töre deltidbrandkår läggs ned och ersätts av ett räddningsvärn. Det innebär att endast en person i beredskap åker ut vid ett larm. I övrigt handlar allt om frivillighet, de som ingår i ett räddningsvärn har ingen skyldighet att åka ut på larm eller upprätthålla beredskap. Förslaget kritiseras av Företagarna i Töre och av företrädare för deltidsbrandmännen. Långa insatstider och otrygghet både för den som tvingas åka ut ensam och för dem som drabbats av olyckan, är några av de negativa konsekvenser som befaras. Att Töre dessutom ligger mitt emellan E 4 och E 10 gör det extra viktigt att ha en fungerande beredskap, enligt kritikerna.
Det håller Mats Öhrlund med om. För tre år sedan var en av hans bilar inblandade i en svår trafikolycka på E 10.
Ökad tung trafik
– Räddningsvärn låter inte som ett bra förslag. Snabbhet och tillgänglighet är viktigt när det gäller människors liv och hälsa, det här handlar dessutom om ett område där trafiken ökar, säger han.
Daniel Strömbäck är timmerbilschaufför och trafikerar dagligen E 4 och E 10 från Gällivare och ned till Piteå och Karlsborg. Under de tre år han har trafikerat vägarna har han sett hur den tunga trafiken stadigt har ökat.
– Malmfälten expanderar, det är många stora och tunga transporter längs vägarna. Försvinner Töre känns det otryggt, det måste ju trots allt gå snabbare att rycka ut från Töre än från Råneå eller Kalix, säger han.
Minuter
Det räcker att ett hjullager skär fast eller ett dieselläckage för att orsaka en lastbilsbrand, då handlar det om minuter, enligt Daniel Strömbäck.
Och vad händer om man får en personbil i fronten eller om någon sitter fastklämd? Då behövs det mer än en person som är på plats direkt, säger han.
!Det måste finnas tillgängliga resurser"
Att ersätta Töre deltidsbrandkår med ett räddningsvärn vore fel. Det anser företrädare för yrkestrafiken. – Det måste finnas tillgängliga räddningsresurser längs E 4 och E 10, säger Mats Öhrlund, styrelseordförande i BDX Norrbotten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!