Lastbilar dygnet runt

Tvillingarna Leia och Viggo bor vid en landsväg.Det lär märkas.Kuriren kör vägen där som mest 720 lastbilar med släp kan komma att trafikera varje dygn. Fulllastade ena vägen, tomma tillbaka.

"Lastbilarna kommer precis bakom huset", säger Rune och Ingeborg Krekula som bor i Vaarainta, nära gruvområdet.

"Lastbilarna kommer precis bakom huset", säger Rune och Ingeborg Krekula som bor i Vaarainta, nära gruvområdet.

Foto: Roland S Lundström

Junosuando2011-09-24 06:30

Av Northland resources 38 mil långa transportväg på väg till havet löper 15 mil längs landsväg. Det innebär lastbil med släp. Med vanliga ekipage på högst 60 tons totalvikt blir turtätheten störst. Bolaget anger att en lastbil ska avgå var fjärde minut. Dygnet runt. Så måste det vara om planerade årsproduktionen av 5 miljoner ton järnmalmskoncentrat ska kunna levereras.
Bilarna körs tomma tillbaka. Det innebär sammanlagt 720 lastbilar per dygn.
Ju tyngre desto färre transporter. Det maximala är 170 tons totalvikt.
Northland lanserar möjligheten att köra med 104 tons totalvikt. Då blir det cirka 400 fordonsekipage per dygn.
Möjligen går det köra vid sidan av byar. Tomma respektive fullastade fordon kanske inte måste ta samma väg. Lösningar studeras.
??Vi försöker undvika byarna, säger Willy Sundling, med ansvar för infrastruktur i bolaget.
Färden skulle kortas två mil om Trafikverket bygger en genväg mellan gruvområdet och Junosuando. Genvägen är onödig om det blir järnväg från gruvområdet till Svappavaara. Ett mångmiljardprojekt.
Avfärd runt knuten
Början på bilfärden är i byarna kring Kaunisvaara.
??Lastbilarna kommer precis bakom huset, säger Rune Krekula, i Varanrinta, nära gruvområdet.
Efter några mil når vi Lovikka.
??Vi flyttade från Kiruna för att ha en lugn ålderdom. Så här blev det. Det här hade jag aldrig väntat. Man vaknar av lastbilarna som kör nu. Gruvbrytningen är bra för bygden men negativa saker kommer in, säger Sture Riblom, med huset tio meter från vägen.
Möjligen vore det en hjälp med bullerplank mot vägen, tror han.
??Ska vi vara bakom planket, då far jag härifrån, invänder sambon Irja Lantto.
Fyrabarnsmamman Maria Videkull bor i Junosuando. Hon möter oss på landsvägen med elva månader gamla Leia och Viggo i vagnen. Följer lastbilarna vanliga färdvägen är det dem hon möter.
??De man pratar med talar om det här. Jag tänker på trafiksäkerhet och buller. Det är många i byn som promenerar efter vägen. Tryggt är det inte, det saknas ju gångväg.  Det är trafik redan som det är, säger Maria Videkull.
Vid skolgården
En bit in i Kiruna kommun kommer lastbilarna till Vittangi. Husen ligger nära landsvägen. Sak samma med förskolan och skolan, totalt 115 barn.
??Riskerna ökar. Det finns en oro hos mig och verksamheten. Så även bland föräldrar, bland annat de med barn som åker skolskjuts, säger rektorn Henrik Sydstrand.
I Vittangi träffar vi Anne Pekkari.
??Jag far mycket till Kiruna. Det blir jobbigt med alla möten och hur man ska komma förbi lastbilarna. Det blir fler olyckor, farliga omkörningar och det är barn på vägen.
Hon bor i Parakka, långt ifrån lastbilsvägen. Men för att slippa få in all trafik i Vittangi finns idén att låta returtrafiken ta vägen just förbi Parakka.
??Aldrig i livet, då kan jag inte sova, jag bor vid vägen, säger Anne Pekkari.
Bredare
Vägen blir bredare i takt med högre status. Lastbilarna ska in på E45 och E10 innan de är i Svappavaara, där Northland ska bygga järnvägsterminal bredvid LKAB:s terminal. Efter några mil på järnvägen Svappavaara-Kiruna kommer järnmalmstågen in på Malmbanan och vidare till Narvik, för utskeppning till europeiska länder, Fjärran Östern och Kina.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om