Redo för iskallt uppdrag
Inspirerad av snöfestivalen i Sapporo började Yngve Bergqvist planera för ett ishotell i "köldhålet" Jukkasjärvi. På 20 år har han lyckats skapa ett världsberömt besöksmål och Sveriges bästa upplevelse. Men Bergqvist är inte mätt. Målet är att göra Torne älvs is till en global ikon.
SAUNA. Isbastun är det första som blir färdigt av årets ishotell. Ulrika Hellby kommer från Jämtland men lockas hit varje vinter för att bygga ishotellet.
Foto: Roland S Lundström
I det här reportaget berättar han hur han lyckats skapa detta unika resmål - vad gäller vinterturism i området - från i princip noll. Enligt Bergqvist själv har Jukkasjärvi genom åren pekats ut som en kallhåla - i negativ bemärkelse. Men när han i slutet på 1980-talet på allvar började grunna på vad han skulle kunna skapa inom vinterturismen så var den självklara placeringen för satsningen just Jukkasjärvi.- Det är i regel fem grader kallare här än vad det är i Kiruna och också kallare än vad det är på flygplatsen. Det har stor betydelse för oss, vi har nytta av kylan. Det gäller som så ofta, att vända på begreppen, säger Yngve Bergqvist entusiastisktSommarturism
På 1980-talet bedrev han sommarturism med forsränning i Jukkasjärvi och var något av en pionjär på området i Europa. Många kom hit för att se och lära hur man byggt upp aktivitetsverksamheten.1989 besökte han snöfestivalen i Sapporo och inspirerades att börja skissa på en attraktion som skulle locka besökare till Jukkasjärvi även vintertid. Det första man gjorde var att under blygsamma former bygga ett 250 kvadratmeter stort ishotell vid älvstranden. När vi nu besöker Jukkasjärvi träffar vi bland annat på byggaren Kauko Notström. Han har varit med på hela resan och ler åt hur det såg ut - och framför allt lät när Bergqvist kom och sade att nu skulle det byggas en igloo i snö.- Många tänkte nog att det var en rätt galen idé. Första året gick vi omkring och trampade snön för att det skulle packas ihop. Det var inte läge att gå hem när klockan blev fem. Det stod en gryta med varmkorv här ute, vi åt och så fortsatte vi, berättar Kauko Notström. I samma veva fick Bergqvist ett samtal från en gammal bekant som behövde logi för sina utländska affärsgäster. Det var fullt i stugorna så Yngve Bergqvist erbjöd sig att logera gästerna från Ryssland, Mexico och Brasilien i bygget som då var långt från det ishotell man sett torna upp sig de senaste åren i Jukkasjärvi. Det blev en enkel övernattning i sovsäck. Men den var mäkta populär hos de utländska gästerna.Spreds till olika läner
- Jag såg glöden i deras ögon. De uppskattade verkligen detta. Det var värt att gå vidare med detta. Vi gjorde en pressrelease som gick ut till Sveriges turistråd och som spred den till media i olika länder. Pressreleasen fick ett genomslag som saknar motstycke i Norrbotten. Medier runt om i världen skrev om detta, berättar Bergqvist. Med i pressreleasen fanns en bild på en isbar med Absolut Vodka-flaskor. Is, snö, vildmark i kombination med det kända svenska varumärket väckte mångas intresse. Isbaren i Jukkasjärvi utsågs snabbt av tidningen Newsweek till den bästa baren i världen. Det gav än mer positiv publicitet och det exotiska resmålet hade nått många utländska gästers - och inte minst företags - ögon och öron.Global ikon
Absolut Vodka kom att bli en mycket viktig samarbetspartner. Att varumärket följde med i affären där franska Pernod Ricard köpte Svenska Vin & Sprit har inte hindrat samarbetet. Tvärtom, nyligen skrevs ett avtal som Yngve Bergqvist inte vill uppge någon penningsumma på, men som enligt honom skapar stora möjligheter för Icehotel.- Tillsammans ska vi förverkliga visionen om att göra Torne älvs is till en global ikon. Smaka på det. Det är fantastiskt stort för mig, säger Yngve Bergqvist.Verksamhetsdelen med Absolut Icebar, och där det ingår att få drycken serverad i specialtillverkade glas, gjorda av is från Torneälven, växer. De fyra barerna i Stockholm, London, Tokyo, Köpenhamn drivs alla på franchisebasis och kommer att få sällskap av fler barer denna vinter. Vilka orter det handlar om vill Bergqvist inte avslöja, men att det handlar om spännande städer i världen, slår han fast.3.000 isblock
Tillverkningen av isblocken som ishotellet byggs av, isglasen, konstverk och annan utsmyckning görs i den nybyggda produktionshallen. Där förvaras cirka 3.000 isblock som "skördas" ur Torneälven i mars, för att användas för nästa Icehotel och för att i olika utföranden exporteras ut över världen. Denna 700 kvadratmeter stora hall är en viktig milstolpe i företagets historia.Tillkomsten av det första frysrummet, som numera fungerar som förråd och konsthall där konstnärerna skapar sina alster, är en annan viktig investering. Frysrummet gav då det byggdes1999 helt nya förutsättningar för att utveckla företaget och produkterna.Sedan starten har det arrangerats en rad stora evenemang i och i anslutning till ishotellet. Det största utan tvekan skedde 2002 då Tetra Pak valde att förlägga sitt 50-årsfirande till Jukkasjärvi. Man flög all sin personal, över 700 personer, hit. För att logera gästerna byggdes 170 snöigloor på kyrkholmen i Jukkasjärvi - för en natts övernattning.Med aktiviteter och uppträdanden av världsartister gick kalaset på 35-40 miljoner kronor. - Det är det största PR-jippot som arrangerats i Norrbotten. Det var fantastiskt roligt Men det gav oss också en samarbetspartner som hjälpte oss att lösa logistiken, att frakta is från Torneälven ut över världen och det har varit en ovärderlig hjälp, säger Yngve Bergqvist.Enligt honom kommer 30 procent av omsättningen i bolaget från själva Icehotel. Resterande kommer från det övriga - Absolut Icebar och export av andra isprodukter, events som ordnas. Utan dessa andra verksamheter skulle inte Icehotel existera. En kommande investering är det nya hotellet med 30-talet dubbelrum för 70 miljoner som han vill bygga på området. Inte i is och snö, men med ett speciellt utförande och som innehåller bad, rekreation och sinnlighet. Kiruna kommun antog nyligen detaljplanen rörande hotellbygget. Byggstarten ligger dock ett par år framåt i tiden. Just nu väljer man att vänta för att se hur världsekonomin och annat utvecklar sig.Av de framtagna skisserna framgår att hotellet ska ha ett utseende som ett flygplan där vingen går ut över Torneälven. Om det blir exakt så vill inte Bergqvist säga, det hela är på planeringsstadiet. Den 6 december öppnar Icehotel för denna säsong. Innan vårsolen i april tinat upp isen och snön har omkring 150.000 människor hunnit ta sig en titt på attraktionen, en del har stannat bara för en dag, andra har sovit över på renfällen. Då har de också genererat omkring 120 miljoner turistkronor till Norrbotten.
Koncernomsättning: 159.675.000 (2007-08-31)Resultat: 7.010.000Medeltal anställda: 141, cirka 250 under vinterhalvåretAntal nattgäster/år: 15.000 kall övernattning, 15.000 i varm logi.150 par gifter sig årligen i iskyrkan
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!