"Vi har tvingats till det"
- Vi ligger risigt till ekonomiskt. Därför är vi tvingade att ta bort den samiska integreringen, säger Monica Harr Sandström, ordförande i Sameskolstyrelsen.Att stänga sameskolan i Lannavaara och att krympa lärartjänster är fler åtgärder då budgeten ska i balans, från fem miljoner minus.
- Det är inte vad jag hade tänkt att göra mitt första år som ordförande men vi har tvingats till det. Vi har lagt integreringen i malpåse ett tag tills vi fått budgeten i balans. Hur länge det dröjer innan det kan återupptas vet jag inte, säger Monica Harr Sandström.
Varför tar ni ett sådant drastiskt beslut i stället för att minska lektionstimmarna?
- Det är så få timmar det handlar om i alla fall att det inte är någon vits att minska dessa. Jag förstår att de samiska ungdomarna blir lidande men alternativet är att säga upp lärare i sameskolan eller att göra ännu större barngrupper vilket är omöjligt. Det är som att välja mellan pest och kolera, säger ordföranden.
Fler åtgärder krävs
Enligt henne blir den årliga besparingen 2,7 miljoner kronor. Men för att få budgeten i balans krävs fler åtgärder. En arbetsgrupp har tillsatts för att utreda framtiden för sameskolan i Lannavaara, Kiruna kommun. Alternativ som övervägs är nedläggning och skolskjuts för de nio eleverna till sameskolan i Karesuando.
I december ska Sameskolstyrelsen fatta beslut om hur sameskolornas lärarresurser ska krympas. Två heltidstjänster från Sameskolstyrelsen försvinner också.
Begärt mer pengar
- Vi har haft samma budget i tio års tid, kring 33 miljoner kronor, men kostnader för löner och hyror har ökat hela tiden. Hyrorna är satta ur ett stockholmsperspektiv. Hur många vill hyra en skola i Lannavaara? Även om vi lägger ned den har vi kring tio års resthyra kvar, säger Monica Harr Sandström.
Enligt henne beror Sameskolstyrelsens underskott till stor del på detta. I december ska hon besöka utbildningsdepartementet för en dialog.
- Det kan hända att de ger oss mer pengar. Vi har begärt större budget varje år och skrivit till regeringen om detta, utan respons, säger Monica Harr Sandström.
Läsåret 1983/84 startade integrerad samisk undervisning på försök. Hösten 1987 blev den permanent. 1995 fattade Sameskolstyrelsen beslut om att undervisningen ska vara timplanebunden och förutom samiska språket även omfatta orienterings-, samhälls- och naturorienterade ämnen samt slöjd, hemkunskap, bild och musik.
17 skolor som har samisk integrerad undervisning finns i kommunerna: Kiruna, Gällivare, Jokkmokk, Storuman, Vilhelmina, Sorsele, Krokom. Härjedalen och Älvdalen.
Sameskolor, som omfattar årskurs ett till sex, finns i Karesuando, Jokkmokk, Lannavaara, Kiruna, Gällivare och Tärnaby.
Enligt sameskolförordningen ska Sameskolstyrelsen främja och utveckla samiska undervisningsinslag i det offentliga skolväsendet för barn och ungdom. Sameskolstyrelsen utses av Sametinget. Mandattiden är fyra år.
17 skolor som har samisk integrerad undervisning finns i kommunerna: Kiruna, Gällivare, Jokkmokk, Storuman, Vilhelmina, Sorsele, Krokom. Härjedalen och Älvdalen.
Sameskolor, som omfattar årskurs ett till sex, finns i Karesuando, Jokkmokk, Lannavaara, Kiruna, Gällivare och Tärnaby.
Enligt sameskolförordningen ska Sameskolstyrelsen främja och utveckla samiska undervisningsinslag i det offentliga skolväsendet för barn och ungdom. Sameskolstyrelsen utses av Sametinget. Mandattiden är fyra år.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!