Tåg störtade nedför banvall på Inlandsbanan

Tuffa förutsättningar gällde för räddningsaktionen inom Barents Rescues stora övning.Här fanns oländig terräng, många skadade och döda när två vagnar rasat nerför en slänt.

OLÄNDIGT. Göran Hedmark, P-A Gustafsson och Anders Eklund, Luleå hemvärnsbataljon, sliter med att bära en skadad i den svåra terrängen.Foto: Håkan Zerpe

OLÄNDIGT. Göran Hedmark, P-A Gustafsson och Anders Eklund, Luleå hemvärnsbataljon, sliter med att bära en skadad i den svåra terrängen.Foto: Håkan Zerpe

Foto: Håkan Zerpe

Jokkmokk2011-09-22 06:00

Förutsättningarna var att Norrbotten drabbats av höga vattenflöden. Hjälp hade då anlänt från Finland, Norge och Ryssland i sann Barents Rescueanda.

Därför fanns dessa räddningsarbetare i området när tåget kraschade i 70 kilometers fart strax söder om Jokkmokk, efter bron som går över jåkken från Talvatissjön.

Övningsledningen hade utfört ett berömvärt arbete med att hitta platsen. Från Inlandsbanans banvall gick en brant slänt 10-15 meter ner till marknivån och terrängen uppmuntrade inte till hjälpinsatser.

Tunnel
En vagn hade rasat ner och stod på rätt köl, 30 meter från spåret. En annan vagn hade också stupat och låg på sidan. En tredje stod på spåret och en fjärde i en tunnel.

70 personer fanns i tåget. En nedriven kontaktledning komplicerade räddningsarbetet. Jordning var nödvändig åtgärd innan första insatsen mot tåget.

- De vagnar som ligger illa till och kan röra sig ytterligare måste säkras innan vi sänder in personal, berättade järnvägsexperten Peter Lundgren från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap om metodiken.

Olycksplatsen delas sedan upp i sektioner till de olika räddningsstyrkorna. De tar loss fastklämda och sjukvårdspersonal prioriterar därefter skadorna.

Projektledaren för Barents Rescue 2011 Lars Hillerström följde arbetet. Två års förberedelser gick i mål.

- Det känns utomordentligt bra. Allt går som planerat så här långt.

Räddningstjänster från Norrbotten, Finland och Ryssland deltog i arbetet. Landstinget svarade för sjukvårdsinsatserna med en enhet.

Lars Hillerström:

- Problemet här på platsen, förutom att objekten är ganska svåra att få fram skadade ur, är miljön. Skadade måste tas från platsen till en uppsamlingsplats för att få vård och första hjälpen. På den väg som finns går det bara att köra ett fordon i taget. Detta tar tid och logistik måste finnas.

Svårt
Olyckan var skräddarsydd för att vara svårhanterlig.

- Viktigt att öva är samverkan på skadeplatsen mellan olika räddningstjänster, myndigheter och deltagande länders representanter. Dagen innan jobbade vi med övning för detta.

Johan Agetoft, Räddningstjänsten i Jokkmokk, och ett finländskt team arbetade med att ta fram en skadad som låg fastklämd under en vagn.

- De är bra och trevliga att jobba med. Vi snackar samma språk, engelska, de använder liknande utrustning och har samma organisation som vi.

Lugnt
Matti Salmi, brandman från Rovaniemi, höll med.

- Det var bra samarbete, intygade den trevlige räddningsmannen.

Vi slogs av lugnet på olycksplatsen.

- Den här personalen är tränad att hantera kaos och kris. De blir inte uppstressade som du och jag skulle bli, sade presschefen Erik Löfgren.

Hur vagnarna kom på plats? Jo, de hade helt enkelt rullats nerför slänten före övningen. De ska senare skäras sönder för transport till skroten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!