Det som skulle bli den 416:e upplagan i den obrutna traditionen som är Jokkmokks marknad – blir istället den första Jokkmokks marknad som blir digital.
Onsdag kväll 3 februari sker invigningen och de efterföljande fyra dagarna ska diverse livesändningar och inspelade filmer sändas ut på nätet.
Ingen hade nog valt årets variant av marknaden framför en traditionell, fysisk marknad, men Annika Fredriksson som är Swedish Laplands tf vd tycker man gör det bästa av situationen.
– Man kan säga att Jokkmokks marknad en av regionens absolut äldsta och mest kända varumärken, en stor och viktig bit av platsvarumärket som är Swedish Lapland. Vi använder oss av marknaden årets runt i olika kommunikationsinsatser för att nå ut med det som regionen har att erbjuda till turister. Det är inte bara viktigt för orten Jokkmokk.
Vad tror du om årets digitala marknad?
– Just i år är det såklart speciellt. Det jobbas både lokalt och regionalt för att skapa imagefilmer som är kopplade till marknaden. Man försöker tänka hur man kan lyfta fram de attraktioner som vi har att erbjuda till turister. Förhoppningen är att de kanske väljer att komma hit nästa år till marknaden, till något besöksnäringsföretag eller för att besöka regionen.
Parallellt med filmerna och sändningarna kommer det även finnas en digitala marknadsplats för försäljning. Allt har byggts upp och planerats sedan början av november.
– Jag tycker det är ett fantastiskt dedikerat och bra jobb som gjorts på den korta tiden. Att börja på noll och bygga upp ett helt nytt koncept. Hade man haft mer tid och resurser så hade man säkert kunnat göra det ännu bättre, men utifrån förutsättningarna är det fantastiskt, säger Annika Fredriksson.
När jag pratar med dig är det en vecka till invigningen och ännu finns inget program. Är det ett problem ur ett marknadsföringsperspektiv?
– Jag är inte insatt i den biten om program, det får du ta med projektledaren Erika Unnes. Jag tror att de som är involverade och jobbar med digitala marknaden har en bra plan över vad som kommer ske.
Men är det inte viktigare att eventuella digitala besökare och tittare vet vad som ska ske?
– Jag har svårt att uttala mig om det. De som jobbar med marknaden kämpar på och gör det bra, säger Fredriksson.