Spännande och nervöst att vara digital knalle

Helena Länta var först ut som säljare på den digitala marknaden. I år är kundmötena ersatta med en kameralins. "Det var spännande och nervöst innan, men så fort vi satte igång gick det lätt", säger hon.

Helena Länta från Sapmi ren och vilt fick ställa sig framför kameran för att nå ut till sina kunder under årets Jokkmokks marknad.

Helena Länta från Sapmi ren och vilt fick ställa sig framför kameran för att nå ut till sina kunder under årets Jokkmokks marknad.

Foto: Tommy Borg

Jokkmokk2021-02-04 16:45

Marknadsbord med varor står uppställda på rad som de brukar göra under Jokkmokks vintermarknad. Men i år är de betydligt färre, och den stora skillnaden är att de nu står inomhus i gamla Engelmarks hotell i centrala Jokkmokk.

Hit ska inga kunder komma alls i år, istället ska årets marknadsknallar försöka nå ut till kunderna över internet med en sändning där de får visa upp sina varor.

Helena Länta från Sapmi ren och vilt var först ut under årets digitala marknad.

– Den stora skillnaden är att jag känner mig helt utvilad just nu. En vanlig marknad så är det så mycket intensivt jobb för att få alla produkter, bord och annat i ordning till torsdagen klockan tio då allt börjar. Familjen kör även renracet så det är mycket med det. Men i år har det varit annorlunda.

Varje säljare får två sändningar under marknaden, en på engelska och en på svenska. De leds av Johan Wiklund och Anna-Lena Wiklund Rippert från C/o gerd.

– De var proffsiga och ställde bra frågor, det spreds ett lugn. Men nog var det speciellt. Jag älskar att stå där på Storgatan och sälja våra renprodukter, jag brukar säga att jag träffar varenda människa på marknaden eftersom jag står mitt i smeten, säger Länta.

 – Jag tycker i alla fall det här digitala var en bra idé. Som liten företagare är det svårt att nå ut och det här underlättar verkligen. Jag kanske inte säljer något alls men bara som reklamvärde känns det värt det.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!