Invigningståget från Arvidsjaur rullade långsamt in på järnvägsstationen i Jokkmokk på tisdagen. Prick på utsatt tid, 12.24.
Lokföraren Lennart Persson från Fåker utanför Östersund hade fått äran att köra nyinvigningståget.
Dieselloket som drog tåget är döpt till Cathis. Och vad passade bättre än att infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd klev ur en av vagnarna för att förrätta invigningsceremonin.
Godset ska rulla
En stor dag för banan, framhöll Otto Nilsson, VD för Inlandsbanan AB. Han konstaterade att Inlandsbanan nu riktigt ska bli med i godsmatchen.
- Storjobbet har varit att byta 29 kilometer räls på sträckan Arvidsjaur-Jokkmokk, summerade han upprustningen.
Rälsen är kraftigare än den som tidigare låg på banan: Vikten är 50 kilo per löpmeter mot den gamlas 27 kilo. Upprustningen har finansierats via egna medel till merparten. Länsstyrelsen i Norrbotten tackas för de fem miljoner kronor man avsatt.
Kalk
Inlandsbanan AB har fått en förfrågan om att köra kalk från ett kalkbrott i Orsa till LKAB i Malmfälten. Vagnar och logistik är klara, priser under diskussion. Under vecka 44 körs provtåg till Gällivare.
Något malmtåg med 30 tons axeltryck som på Malmbanan klarar inte banan. Men 22,5 ton fixas.
- Vi klarar norska godstågen, fast de måste köra litet långsammare. Och Stålpendeln till och från Luleå kan köra den här vägen genom att lasta litet mindre per vagn.
Insatsplaner
Det Otta Nilsson avsåg är så kallad omledning. Skulle norra stambanan bli satt ur spel kan tågen i och med uppgraderingen rulla på Inlandsbanan i stället.
Sedan stoppet på stambanan 2011 har Inlandsbanan upprättat insatsplaner tillsammans med Green Cargo.
- Ja, vad vi ska bidra med och vad de ska bidra med. Vi har till och med färdiga omlopp.
Primära syftet med banrustningen är dock att få godstrafiken att öka.
- Vi har fått frågor om vi kan köra biobränsle, skogsbränsle. Längs banan ligger en tredjedel av Sveriges produktiva skogsmark. Nu måste vi vissa nyttan av vad vi gör och generera trafik.
När det gäller möjliga gruvverksamheten i Jokkmokk är ett alternativ en 35 kilometer ny järnväg från Kallak till en punkt där Inlandsbanan passerar Luleälven vid Långselet söder om Porjus. Men då måste sträckan vidare till Gällivare uppgraderas.
Invigningen skedde genom att Catharina Elmsäter-Svärd slog i en symbolisk rälsspik med en slägga.